Négyből három magyarnak csak a hibátlan gyümölcs ízlik

GolfÁramlat

Négyből három magyarnak csak a hibátlan gyümölcs ízlik

Még mindig vannak olyanok, akik lelkiismeret-furdalás nélkül dobnak ki ételt – hívja fel a figyelmet a szeptember 29-i élelmiszerpazarlás elleni világnap alkalmából a STADA. A STADA Palánta Programjának keretében végzett reprezentatív felmérésének adatai alapján leginkább pékárut, készételt, majd zöldséget, gyümölcsöt dobunk ki és a többség nem kreatív, ha a maradék felhasználásról van szó. Meglepő, hogy a magyarok háromnegyede úgy gondolja, hogy csak a hibátlan zöldség és gyümölcs lehet finom. Palánta Programjukkal többek közt arra is szeretnék felhívni az óvodások és rajtuk keresztül a családjaik figyelmét, hogy legyen érték az étel. Idén ősszel a Zuglói Egyesített Óvodába látogatnak el, ahol szemléletformáló játékos előadások mellett felújítást is végeznek.

Minden tizedik magyar elég gyakran dob ki élelmiszert, további közel 70 százalék pedig alkalmanként. A nők inkább odafigyelnek az élelmiszerpazarlás elkerülésére, de körükben is csak minden negyedik válaszadó az, aki saját bevallása szerint sosem dob ki élelmiszert – mutatják a STADA Palánta Programjának keretében végzett reprezentatív felmérésének adatai. A felmérés 1168 fő megkérdezésével készült 2024 májusában, amely reprezentatív minta a magyarországi 16-59 éves okostelefonnal rendelkezőkre kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint. 

Food leftovers

Fotó: 123RF 

Jelenleg leggyakrabban pékáru, készétel és zöldség, gyümölcs végzi a kukában.

Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy a „csak a hibátlan zöldség és gyümölcs lehet finom” állítással a nők 30 százaléka, a férfiaknak pedig 22 százaléka ért egyet. 

Legyen érték az étel! – hívja fel az óvodások és rajtuk keresztül a családjaik figyelmét a STADA Palánta Programja.

Autumn scene

Fotó: 123RF 

Szükség van ismeretátadásra, hiszen felmérésük eredményei alapján

jelenleg a magyarok háromnegyede úgy gondolja, hogy csak a hibátlan gyümölcs és zöldség lehet finom.

Ez alapján nem meglepő az, hogy csak minden ötödik válaszadó szerint lehet kiváló alapanyag sütéshez és főzéshez a hullott vagy fonnyadt zöldség és gyümölcs. „Szakmai szervezetekkel azon dolgozunk, hogy az óvodások felismerjék és értékeljék a szezonális hazai zöldségeket és gyümölcsöket, és megtudják többek közt azt is, hogy a szabálytalan alakú zöldség és gyümölcs is lehet finom. Bátorítjuk a szülőket, hogy ilyenkor főzzenek szezonális alapanyagokból” – mondta Villányi Orsolya, a STADA Culture & People Managere.

Adorable sisters at the apple farm garden

Fotó: 123RF  

Idén ősszel a Zuglói Egyesített Óvodába látogatnak el a Felelős Gasztrohős Alapítvány és a Civil Impact Kft. szakmai segítségével a különleges, egészség-és környezettudatos szemléletformálást célzó projektjükkel. A program keretében a zuglói óvodában felújításokat is végez a STADA csapata.

 

A FAO által életre hívott élelmiszerpazarlás elleni világnap (szeptember 29.) célja többek közt, hogy ösztönözze az élelmiszerpazarlás megelőzését, csökkentését.

A jelentős élelmiszerdrágulás ellenére a friss felmérés alapján még mindig számottevő azok aránya, akik bevallásuk szerint semmit nem tesznek azért, hogy elkerüljék az élelmiszerpazarlást.

Mindennek súlyos következményei vannak: egyrészt a felesleges kiadások, másrészt a környezetterhelés.

ripe autumn fruits on table

Fotó: 123RF  

Akiknek viszont fontos az, hogy ne dobjanak ki élelmiszert, azok leginkább (44%) többször kevesebbet igyekeznek vásárolni. Minden harmadik magyar tudatosan tervez és bevásárlólistával érkezik a boltba. De még így is sok háztartásban keletkezik felesleg.

Tízből négyen törekednek arra, hogy a maradékokat kreatívan felhasználják, ugyanennyien pedig inkább megeszik, semmint ki kelljen dobniuk. Akadnak olyanok is (15%), akik felajánlják másoknak az élelmiszertöbbletüket.

Fotó: 123RF  

A STADA Palánta Programja egy különleges, egészség-és környezettudatos szemléletformálást célzó projekt óvodások számára. Célja, hogy már kora gyermekkorban megmutassa a legkisebbeknek, és rajtuk keresztül a családoknak, hogy már az apró lépések is sokat jelentenek a fenntarthatóság, környezettudatosság terén, és hogy melyek lehetnek ezek. További célja, hogy bevonja a munkavállalóit is a program megtervezésébe és kivitelezésébe, ezáltal elkötelezetté tegye őket a program és a vállalat tervei iránt.