Iskolakezdés egykor és ma: képeken gyermekkorunk szeptembere
Olvasási idő: 6 perc

Iskolakezdés egykor és ma: képeken gyermekkorunk szeptembere

Minden évben van egy nap, amikor országszerte az összes tolltartóban tűhegyesek a ceruzák, csurig vannak a festékes tégelyek, és a léniával is „fogatlan” vonalat lehet húzni a papíron. A fekete-fehér ünneplőben érkező gyerekek ropogós, friss füzetpakkokat és új tankönyveket pakolnak táskáikba, és miközben megosztják egymással a vakációs történeteket, máris egy új tanév lapjain írják tovább közös sajátjukat. Alig százötven éve van tömeges oktatás Magyarországon, a hajdani becsöngetés és a mostani szeptember 1-i csengőszó között mégis hatalmas a különbség.

Távolinak tűnik, pedig alig három emberöltőnyivel ezelőtt, 1870-ben Magyarország lakosságának 68,7 százaléka még írástudatlan volt. Az 1868-as Eötvös József-féle népoktatási törvénynek köszönhetően ez az arány negyven év alatt jelentősen javult: 1910-ben már csak 31,3 százalék volt az analfabéták aránya az országban. A tömeges oktatás kezdeteiig tehát csupán százötven évnyit kell visszalapoznunk, de ahhoz, hogy az iskolakép változásait felfedezzük, ennél sokkal kevesebb is elég. 

Iskolatörténet dióhéjban

A 20. század eleji iskolában egyrészt még csak 12 éves korig tartott a tankötelezettség, másrészt a hajdani gyerekeknek korántsem volt ilyen sok és sokféle felszerelésük a tudományok elsajátításához. Nagyszüleink még ismerhették a palatáblát és a palavesszőt, szüleink bőven abakusszal számoltak, és fatolltartóban hordták a ceruzákat, mi már digitális eszközöket használunk a tanuláshoz – és a világjárvány egészen pontosan meg is mutatta, mire mennénk ezek nélkül... 

A szervezett népoktatás hajnalán az alapismeretek elsajátítása után szakmatanulással folytatódott a felkészülés azok számára, akik nem a négyosztályos polgári iskolába léptek. Utóbbiaknak a kispolgári foglalkozások felé nyílt pálya, így lehetett valakiből például tisztviselő vagy kereskedelmi dolgozó. Elméleti gimnáziumokba és reáliskolába már csak a tehetősebb réteg gyermekei jutottak be, hiszen

a szerényebb körülmények között élők számára a mihamarabbi pénzkereset volt az elsődleges szempont, ráadásul a gimnáziumi évek önmagukban is költségesek voltak.

A következő vízválasztó nyilván a főiskola és az egyetem volt, ahová csak gimnáziumi érettségivel lehetett bejutni.

A közoktatási rendszer fejlődésének következő szakaszát a második világháború vége jelzi: ekkor szervezik át nyolcosztályossá az általános iskolai ciklust és négyosztályossá a középiskolát. A hosszabb alapozás elsősorban az általános műveltség széleskörű biztosítását szolgálta, illetve így szerették volna lehetővé tenni, hogy a szegényebb rétegek gyermekei is elvégezhessék a középiskolát. A középiskolát pedig két jól elkülönülő irányba formálták át: a gimnáziumok és a szakmát adó technikumok vagy szakközépiskolák profilozásával.

Az ’50-es évek népnevelő szocialista eszméi a tudás és a jellem uniformizálására tettek kísérletet: többek között az úttörő-mozgalom által. A ’60-as években a tankötelezettség életkorbeli határát megemelték: ekkortól már 16 éves korig volt kötelező iskolába járni. Ezzel a lépéssel az volt a cél, hogy minél több fiatalt az értelmiségi pálya felé irányítsanak, így a ’70-es években már a legegyszerűbb családok gyermekei körében sem számított presztízskérdésnek az érettségi vizsga, ami a ’80-as évektől beiskolázott nemzedékek számára már szinte olyan küszöb, mint az iskolaügy kezdeteikor a 4 elemi.

A rendszerváltástól újabb bakugrással fejlődött az intézményesített oktatás: a korábban is létező, de búvópatakként érvényesülő reformpedagógiák erőre kaptak, az állami oktatás is szabadabb légkörben, diverzifikált tantervekkel tudott dolgozni. Míg a ’60-as, ’70-es években született fiatalok felnőttkorban ismerkedtek meg a számítógéppel, addig ennek a generációnak a gyermekei már számítógépes környezetben kezdték a tanulást.

Bár a pedagógiai módszertan a technikai lehetőségekhez képest lassabban változik,  a mai iskola egészen más képet mutat már a tanév eleji becsengetéskor is, mint akár 50 évvel ezelőtt.

Iskolakezdés egykor és ma

Mert milyen is volt egykoron az iskola? Nézzük:

Uzsonna

Kezdjük az elején: az élelem mindig is nagyon fontos volt. A kötelező felszerelés ma is kedvelt, mondhatni „retró” kelléke az uzsonna, ami bár változott az idők folyamán, talán nem olyan sokat, mint minden más. A vajaskenyér zöldséggel, később párizsival, a pogácsa, ami már leginkább croissant, a gyümölcs – amit ma sok gondos anyuka fel is szeletel a gyereknek – mind-mind többek puszta ennivalónál: az otthon és az iskola közötti lelki kapcsolatot biztosítják a fél napig távolmaradó gyermekek számára. 

Iskolatáska

Aki emlékszik a Pinokkió mese klasszikus illusztrációjára, pontosan tudja, hogy nézhetett ki a kenderkötéllel összekötött könyv- és füzetpakk, amit a gyerekek magukkal vittek az iskolába és haza. Bár számunkra ez már tényleg inkább csak mese, a minimális felszerelés sokáig természetes kelléke volt az iskolás gyermeknek. A kezdeti iskolatáskák elég szűkösek voltak, csak néhány könyv és füzet fért beléjük – a 20. század elején még palatábla, palavessző, tengeri szivacs, majd a füzetek megjelenésével tintatartó, toll és itatóspapír, valamint ceruza és favonalzó került a táskába. Ma viszont már egész túrafelszerelésnyi súlyú teherrel birkóznak a nebulók.

Tanszerek

A tanszerek története külön fejezet az iskolatörténetből, számunkra többek között ez mutatja a korszakos ugrásokat, a markáns változásokat. Ha csak a füzetek „evolúciójára” gondolunk, máris kézzelfoghatóvá válik, mekkora utat tettünk meg a rendszerváltás előtti indigókék csomagolópapírral borított és piros keretes vignettával ellátott füzetektől a mai milliónyi füzetfajtáig. Ugyanezt az utat az írószerekkel is bejárhatjuk: a valódi tollheggyel íróktól, kalamárisba mártott tollaktól hosszú út vezet a mai patronos töltőtollakig – a tollhegyes változatért vagyonokat kell fizetnie manapság egy megszállott gyűjtőnek, ahogy a valódi szivattyús töltőtoll is már csak limitált szériás kiadásokban érhető el, borsos áron.

Órai kellékek

Az osztályterem páros fapadjai félig felnyitható felsőrésszel és polccal várták a nebulókat. A tanító eszközei is igen szerények voltak: néhány térkép, egy hatalmas abakusz, mutatópálca és tábla, krétával, a technikai órákhoz pedig kezdetleges szerszámok.

Ahogy az eszközök, az oktatás tempója is sokkal lassabb volt: az olvasás és írás megtanulásával nem kellett végezni Karácsonyig. Nem is nagyon lehetett, mert a falusi gyerekek még sokáig ki-kimaradoztak az iskolából a mezei munka miatt, így

a parasztság körében az iskolába járás a második világháborúig inkább téli foglalatosság volt. 

Csengő

Holnap újra becsöngetnek, és mi most leginkább annak örülünk, hogy nem maszkban kell iskolába menni, és legalább az elsősöknek meg lesz tartva a tanévnyitó ünnepség. A régi csengők nem elektromosak voltak: az iskola udvarán felállított kolomp és a tanító kézi csengője jelezte a tanév és a tanórák kezdetét. A szünetről való sorakozót a szolgálatos tanító vagy tanár kezében megszólaló csengő hangjára illett tüstént megkezdeni, különben még a nádpálca is előkerülhetett. E tekintetben igazán jó irányban változott a nevelésügy: se a körmös, se a kukoricán térdeplés, se a nádpálca, se a lénia nem nevelési eszközök többé. 

Viselet

Ugyancsak régi hagyomány, amit még sikerült őriznünk, hogy a gyermekek legalább első napon és az iskolai ünnepségeken fekete-fehér ünneplőben érkeznek. A hajviselet és az egyenruhák divatja változott ugyan – a mai teljes szabadságban egyaránt látunk egyenruhás és civilruhás normával működő intézményeket –, de az elv megmaradt: az iskolakezdés és a tanévzáró ünnepi alkalmak.

Érdekes volna belehallgatni egy-egy 20. század eleji tanévnyitó felvételébe, ha volna ilyenünk, hiszen bizonyosan sok tekintetben különbözik a mai tanév eleji mondanivalóktól, de alapvető üzeneteiben talán nem sokat változott. Ma is örömmel nyílik az iskola kapuja szeptember 1-én, és ezen a napon talán még minden diák szereti az iskolát. 

Igazi tanévet kívánunk minden elsősnek és felsősnek!

Kapcsolódó tartalom
Tánccal a depresszió ellen – Ragoncza Imre táncművésszel beszélgettünk
Szücs Boróka | 2023. szeptember 17

Tánccal a depresszió ellen – Ragoncza Imre táncművésszel beszélgettünk

Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni – szól a dudanóta szövege, és Ragoncza Imre tudja, mit jelent ez: profi néptáncos karrierje legaktívabb éveiben, fiatal férfiként érte utol a súlyos depresszió. Kórházba került, és nem is sejtette, hogy éppen a szakmája, a tánc által fogja tudni legyőzni betegségét. Mindennek már több évtizede. Imre azóta Szilágyi Edit pszichológus segítségével kidolgozott egy táncterápiás módszert pszichiátriai betegek számára, és tánctanítással tartja egészségben saját magát, illetve gyerekek egymás után felnövő generációit is.