Egészség

Egy.Életem

Dr. Google sokat árthat! Az orvos válaszol: hogyan legyél jó beteg?

Google az én barátom – megszoktuk már, hogy egészségügyi kérdésekben is előszeretettel használjuk az internetet, például diagnózisok vagy kezelések keresésére. Helytelenül. Ugyanis az információhiánynál sokkal rosszabb a félretájékozottság, amely komoly veszélyt jelenthet.

Tilos az öndiagnózis és az orvosi konzultáció nélkül összeállított kezelés – ez alapvető orvosi tanács, amit kötelező (lenne) megfontolni. Ugyanakkor mindannyiunk természetes igénye, hogy a felmerülő problémákat, tüneteket mihamarabb megértsük, így óhatatlanul utánanézünk bajainknak, először többnyire az interneten. Igyekszünk tájékozódni és jól tájékozott páciensként keresni fel az orvost, akitől a pontos diagnózist és a szakszerű kezelést reméljük. Egészségügyi kérdésekben ugyanakkor nem könnyű hatékonyan tájékozódni, ha Dr. Google-re támaszkodunk.

„A beteg megfelelő tájékozottságát a kezelőorvosnak kell biztosítania. Sok beteg az interneten is utánanéz a tüneteknek, hogy kiderítse, mi lehet a probléma, de a keresőalapú laikus diagnosztizálás az esetek 95 százalékban félreviszi a betegeket. Ennek egyik oka, hogy a világhálón elérhető információk jelentős része nem hiteles forrásból származik, sok esetben marketing célból készül, és ezt nagyon nehéz avatatlan szemeknek kiszűrni. Másrészt egy szakszerű diagnózist nem egyetlen tünetből állapítunk meg, hanem alapos vizsgálattal, mérésekkel támasztunk alá, amit az internet nyilván nem tud helyettesíteni” – figyelmeztet Dr. Kósa István, a Gottsegen György Országos Kardiovaszkuláris Intézet orvosa.

Mit tehetünk mi, laikusok annak érdekében, hogy megkönnyítsük és meggyorsítsuk a diagnosztizálást, hogyan lehetünk „jó betegek”, amikor orvoshoz fordulunk?

„A betegnek nem az a dolga, hogy a diagnózisból felkészüljön, amikor orvoshoz megy. Ez az orvos feladata, hiszen ehhez ő ért. A beteg azzal tudja segíteni az orvos munkáját, hogy – amennyiben rendelkezik ilyennel – összegyűjti és magával viszi a kórelőzmények dokumentációját, vagyis egy rendszerezett előéletet tud mutatni orvosának. Már az nagy segítség, ha a rendszeresen szedett gyógyszerek nevét és szedési gyakoriságát tudja a páciens” – mondja Dr. Kósa István.

Fotó: Pixabay.com

Készülni is lehet, ha jól csináljuk

Persze a betegségek általános lélektani velejárója, hogy szeretnénk mihamarabb tudni, mi bajunk. Szükséges ez ahhoz, hogy megnyugodjunk, majd a lehető legjobb lelkiállapotban gyógyulni kezdhessünk. Ezt elősegítendő meg kell találni azokat a hiteles forrásokat, ahonnan valóban szakszerű és hasznos információkat olvashatunk a betegségekről.

„Amikor laikusként tájékozódik valaki a betegségekről, érdemes megkérdezni a kezelőorvost, hogy ő mit tart hiteles forrásnak, milyen felületeket ajánl a tájékozódásra. Általában minden szakmai szervezet és egészségügyi intézmény honlapján találunk hozzáértő tájékoztatást és háttérinformációkat, amelyekből hitelesen lehet tájékozódni, de a diagnózisokkal kapcsolatban mindenképpen a kezelőorvos iránymutatása lesz a mérvadó. Maximum azt lehet tehát megnézni, hogy az adott szakma képviselői által működtetett felületek mit javasolnak, és léteznek már olyan online konzultációs lehetőségek is, amelyek keretében orvosok válaszolnak a betegek kérdéseire, ezeket is érdemes kihasználni” – pontosít a Gottsegen György Országos Kardiovaszkuláris Intézet orvosa.

Az egyik, viszonylag új és a megfelelő tájékozottságot segítő fórum az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete által fejlesztett tajekozottbeteg.eu online felület és applikáció, amelyen nemcsak az egyes betegségekről nyerhetünk hiteles információkat, de nagy segítség a már diagnosztizált betegeknek, hogy az illetékes betegsegítő szervezetek elérhetőségeit is megtalálják itt. A felület és az alkalmazás nagy erénye, hogy nem kecsegtet teljeskörű tájékoztatással, azaz nem kelti azt a hamis képzetet, hogy az elérhető ismeretek alapján magunk diagnosztizálhatunk, megspórolva az orvosi vizsgálatokat. A tajekozottbeteg.eu egyik fő funkciója a Készüljön fel! Segítünk! menüben található kérdéssor, amely az orvossal való együttműködés során fontos szempontokat tartalmazza. Ezeket előre átgondolva lényegesen gyorsabban tudunk majd kommunikálni a kezelőorvossal, ami nyilván az ő munkáját is nagymértékben megkönnyíti.

A tájékozottság életet menthet! A cikk megjelenését az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete támogatta. Az innováció érték. Az új gyógyszer új esély.

Ajánljuk még:

Beteg a gyerek, de nem lehetek vele: dolgoznom kell

A négyes villamoson figyeltem egyszer egy anyukát, ahogy állt középen, a hátán egy hátizsák, szemlátomást dugig tömve nehéz dolgokkal – húzta, törte a gerincét. Két kisiskoláskorú gyerek utazott vele, az egyik fogta a kezét, a másik kapaszkodott mellette. Az utóbbinak folyt az orra, csupa takony volt, de az anyukának nem volt harmadik keze, hogy segítsen megtörölni azt a náthás orrocskát. Zavartan rászólt többször is: fújja ki, törölje meg maga, de csak elkente az orra alatt.

 

Már követem az oldalt

X