Aktív

Gyorshajtásért fizessen be 90 ezret! – egy ünnepi csaláskísérlet története

Csörög a telefonom. Privát szám, de fölveszem, mert legutóbb egy óvodai hívást nyomtam ki emiatt és megbántam. Ezt is megbántam, más miatt. A telefonos csalás mintapéldája következik.

 

Fiatal nő hangja csendül fel a vonalban:

–„Halló, a biztosítótársaságtól keresem, nagy baj van.
– Jó napot, mi történt?
– Van itt egy hatalmas bírság, mivel lakott területen 105 km/h sebességgel hajtott, emiatt 90 000 Ft-ot kell fizetnie és 6 büntetőpontot is kap. Nem érkezett róla postai értesítés?
– Nem, nem kaptam semmit. Ez mikor történt? Mennyivel mentem?
– 105 km/h-val, tehát 55 km/h sebességhatár-túllépést követett el városban, vagyis lakott területen.
– Mikor és hol volt ez? Nem emlékszem ilyesmire!
– Mondom mindjárt a részleteket. Önnek ugyebár BMW-je van…
– Nem, nincs BMW-m és sosem volt ilyen autóm.
– Oh, hát akkor valaki csak meg akarta tréfálni, azt hiszem” – nevet a hölgyike és leteszi a telefont.

Percekig nem térek magamhoz, a család is csak pislog körülöttem. Végül összeszedem magam és tárcsázom a saját mobilszolgáltatómat, hogy utánajárjak a dolognak. Fiatal férfihang válaszol.

– „Üdvözlöm, miben segíthetek?
– Jó napot kívánok, egy csalási kísérlet miatt keresem, szeretném megtudni a hívó fél számát.”

Elmesélem a történteket, mire a következő a válasz:

– „Sajnos, az adatvédelmi törvény a csalókat is védi, tehát nem adhatom meg a telefonszámot.
– Szeretnék rendőrségi bejelentést tenni ismeretlen tettes ellen, ehhez kérem a segítségét.
– Nyugodtan tegye meg a rendőrségi bejelentést, majd a hatóság kérni fogja tőlünk az adatokat. Amióta GDPR van, azóta még azt a számot sem mondhatom be a vonalba, amiről ön most hív bennünket. Egyébként

az évnek ebben az időszakában megszaporodnak az ilyen jellegű pénzszerzési kísérletek, ezt mindenki tudja.”

Nincs több kérdésem.

Azért az bevillan, hogy mi lett volna, ha BMW-m van?

Egyértelműen a kérdések buktatják le a csalókat. Azt már nem is firtatom, vajon honnan szerezte meg a telefonszámomat. Csak remélni tudom, hogy mindenki, aki hasonló célponttá válik, ennyivel megússza. A bankok, biztosítótársaságok és egyáltalán, semmilyen komoly intézmény nem kér telefonon semmit.

A gyorshajtásról pedig csak annyit, hogy sajnos volt alkalmam megtapasztalni, hogyan bonyolítják a büntetések behajtását, és a folyamatban sosem tapasztaltam telefonos kapcsolatfelvételt.

Vigyázzunk magunkra!