Hitel vagy lízing? Melyiket válasszuk?

Otthon

Hitel vagy lízing? Melyiket válasszuk?

Egy vagy több új autó vásárlása elég nagy költség lehet egy vállalkozásnak, ezért alaposan át kell gondolni, hogy melyik konstrukció éri meg leginkább a cégnek pénzügyi szempontból.

Választhatjuk az egyösszegű vásárlást. Ebben az esetben nem kell a kamatfizetéssel foglalkoznunk, azonban igen nagy kiadást jelent az autó teljes vételára a cég mérlegére. Így csak abban az esetben jöhet szóba, ha bőven van szabadon felhasználható, likvid tőke, és azt nem szeretnénk másra – például egy új beruházásra – fordítani.

A második lehetőség a hitelfelvétel, ez azonban leginkább akkor lehetséges, ha magáncélokra használnánk az autót. Egyéni vállalkozóként vagy mikrovállalkozás tulajdonosaként az is előfordulhat, hogy cégként nem megfelelő a hitelképességünk, de magánszemélyként – akár a házastárs jövedelmének bevonásával – könnyedén kaphatunk autóhitelt – olvasható a Next Auto cikkében.

Az egyösszegű vásárlással szemben a magánszemélyként felvett hitelnek szinte csak hátrányai vannak:
- a futamidő elején a kamatteher még igen magas, ezért a törlesztőrészletek nagy hányada kamatfizetésre megy el, a tőketartozás csak lassan csökken
- magánszemélyként meg kell fizetnünk az áfát is, ami Magyarországon nem elhanyagolható, ugyanis a 27%-os áfa Európában a legmagasabb
- ráadásul a hazai kamatszint sem éppen alacsony, így a vásárlóknak jelentős nehézséget okoz.

Miért jobb választás a lízing?

A magánszemélyként történő hitelfelvétellel szemben a lízingnek számos előnye van.  Ez utóbbi lényegében egy tartós bérbeadási szolgáltatás.

  1. Itthon az operatív lízing esetén a lízingdíjak tőkerészre eső áfa-tartalma visszaigényelhető, azaz a 27%-os áfával nem kell számolni.
  2. A fizetett bérleti díjak teljes mértékben elszámolhatók költségként, melynek része a lízingdíj kamatrésze is.
  3. Mivel a futamidő végén az autó nem kerül a cég tulajdonába, ezért az operatív lízing vagy másnéven tartós bérlet hossza is rugalmasan alakítható. Választhatunk akár rövidebb, például kétéves kifutást, de akár öt évig is használhatjuk a kiválasztott járművet, anélkül, hogy megvásárolnánk.
  4. A lízing konstrukcióval az autó vételára nem terheli meg a cég mérlegét, költségként mindössze a havi lízingdíjakkal és az induló bérleti díjjal kell számolni.

Miből tevődik össze a lízingdíj? 

A lízingdíj összetevőit alapvetően két csoportra érdemes bontani. Az egyik a pénzügyi konstrukció költségei és az autó vételára, amelyre ez esetben a tőkeösszeg meghatározása miatt van szükség. Ide tartozik még a regisztrációs adó és az egyéb kisebb illetéktételek, ezek összessége határozza meg a finanszírozási díjat, mely gyakorlatilag egy törlesztőrészletnek felel meg.

A havi lízingdíj mértékére lényeges befolyással bír még az, hogy induló – például 20%-os befizetéssel – vagy 0%-os kezdéssel vesszük igénybe a lízinget. Egy jól felszerelt, középkategóriás kompakt finanszírozási díja 20%-os induló bérleti díj mellett már havi 50 ezer forint környékén megáll, amihez már csak az adók és a választott szolgáltatások díjai adódnak hozzá – mindezek összege lesz a havi lízingdíj, azaz a havi bérleti díj.

Az adók és szolgáltatások havidíjának egy része csak opcionális, választható szolgáltatás, másik részük pedig minden autótulajdonosnál felmerül, gyakorlatilag az üzemeltetés költségei.

Ilyen tételek például:

  • Autópálya matrica
  • Casco és KGFB biztosítás
  • Gépjárműadó
  • Cégautóadó (típustól függően)
  • Gumiabroncsok cseréje (téli-nyári)
  • Időszakos szervizek díja

Ezeket a költségeket – a gépjárműadón kívül – akkor is meg kell fizetni, ha magánszemélyként saját autót tartunk fenn, a különbség mindössze annyi, hogy lízing konstrukció esetén ezeket a költségeket mind el is tudjuk számolni, hiszen a havi bérleti díj részei, és a társasági adóalapot is csökkentik.

Elektromos autók esetén pedig nem kell cégautóadót fizetni. Tehát egy elektromos autó lízingelésével nem kell többet fizetnünk, mintha magánszemélyként vásárolnánk új járművet.

Ajánljuk még: