„Rőzsét, rőzsét, adjanak rőzsét! Ha nem adnak rőzsét, elvisszük a tőkét!” – Szent Iván éji hagyományok

Kult

„Rőzsét, rőzsét, adjanak rőzsét! Ha nem adnak rőzsét, elvisszük a tőkét!” – Szent Iván éji hagyományok

Ha azt mondod, szerelem, azt mondom, tűzugrás. Ha azt mondod, varázslatok éjszakája, azt mondom, szent ünnep. Ha azt mondod, Keresztelő Szent János, azt mondom, Szent Iván. A nyári napforduló előtt néhány nappal tüzek gyúlnak, régi hagyományok kelnek életre, a hosszú nappalt és a rövid éjszakát, a fény eljövetelét ünnepeljük. De hogy valójában miről is szól ez a tüzes-mágikus éjszaka, hogyan lett a pogány rituáléból keresztény ünnep, miért Iván és nem János, s vajon hogyan él tovább a hagyomány, arról Burján István néprajzkutatóval beszélgettünk.

Pogányok tűzünnepe – a kezdetek

Szent Iván éjszakája eredetileg pogány ünnep volt, melyben főszerepet játszott a tűz, melynek segítségével a sötétség ellen harcoltak. Ebben az időszakban hatalmas örömtüzeket gyújtottak, de a hegyes-völgyes vidékeken az sem volt ritka, hogy lángoló kerekeket gurítottak le valamilyen magaslatról, és a gyógyításhoz, a szerelemhez, a házassághoz, a termékenységhez kapcsolódó mágikus praktikákat űztek.

A kelták, a germánok és a szlávok az Ég és a Föld nászaként értelmezték ezt a napot.

Szent Iván éji máglya – Fotó: Pixabay / Hans 

A pogány népek szellemi vezetői úgy hitték, hogy ezen a napon révületbe esve képesek kapcsolatba kerülni a holtakkal, akiktől útmutatást kérhetnek a termésről, a viszályokról, a jövőről, vagy pedig az istenek megbékítésének módjáról.

Bizánci és arab történetírók szerint a magyarok már a kora középkorban nagyon tisztelték a tüzet, az örök élet szimbólumát, amelyet egyúttal a szeretet, a szerelem és a szépség szimbólumának tartottak.

A napforduló időszakában ekkor még nem Szent Ivánt ünnepelték, hanem a leghosszabb napot és a legrövidebb éjszakát. Ettek-ittak, mulatoztak, táncoltak a tűz körül.

Napfordulati ünnep Hallstatt környékén – Fotó: Arcanum / Az Oszrák-Magyar Monarchia írásban és képben

A pogány tüzektől a keresztény fényünnepig

A pogány eredetű, a fény, a nap születését előtérbe állító napot a kereszténység megerősödése új köntösbe bújtatta. A vadhajtásokat elkezdték lenyesegetni, és előtérbe került Szent János személye és a hozzá kapcsolódó hagyományok erősítése. Keresztelő Szent János volt az utolsó próféta, Jézus előfutára, az ő alakja kapcsolja össze az ószövetséget az újszövetséggel. Lukács evangéliuma szerint anyai ágon Jézus rokona volt, hat hónappal korábban született. Elvonult a sivatagba, aszkétaként élt. Amikor Jézus 30 éves lett, visszatért, és a Jordán vizében megkeresztelte Jézust (ekkor hangzik el a misékről ismerős mondat: „Íme az Isten báránya, íme, aki elveszi a világ bűneit!” 

Hogyan lett Jánosból Iván? Az Iván a János szláv formájából, illetve a régi magyar „Jovános, Ivános” alakból ered.

A kereszténység 476-ban kettészakadt, és valamiért a kora kereszténység idején a bizánci nevet vették át, valószínűleg ezért honosodott meg a szlávos Iván név. Szent Iván tisztelete a 9-10. században nagyon elterjedt a katolikus Európában, ekkoriban került fókuszba a Keresztelő Szent János  előtti tisztelgés, persze megszabadítva a pogányságra utaló elemektől.

Szent Iváni-i tűzugrás (Karancskeszi, Nógrád m., 1930-as évek) – Fotó: Magyar Néprajzi Lexikon 

Szent Iván éji hagyományok Kárpát-medencén innen és túl

A Kárpát-medencében a néprajzi leírások szerint Szent Iván napján vagy vigíliáján számos szokást tartottak. A legények körbejárták a falut és összeszedték a tűzrevalót, de az is előfordult, hogy a ki nem vágott, ki nem táncolt májusfát is elvitték a gazda megkérdezése nélkül.

Innét származik a mondás: „Rőzsét, rőzsét, adjanak rőzsét! Ha nem adnak rőzsét, elvisszük a tőkét!”.  

A templomtéren készítettek egy hatalmas máglyát, és azt is pontosan meghatározták, hogy mindig egy idősebb férfiember gyújtsa meg a tüzet. A hatalmas lobogó tüzet aztán körbeállták és „kiénekelték” a párosító dalokat. Olyan hosszúak voltak ezek a dalok, mint az éjszaka, innét ered a mondás, amely szerint „hosszú, mint a szentiváni ének”.

Amint a tűz elhamvadt, megnyugodott, a szerelmesek kézenfogva átugrották a parázsló tüzes szőnyeget.

„Itt leplezték le magukat a fiatalok, hogy a jövőben egy párt alkotnak, hiszen akkoriban még nem mehettek végig a falun kézenfogva. A hagyomány szerint itt már az is meglátszott, milyen asszony lesz a lányból: szépasszony, kikapós vagy trampli. Hiszen a tüzet szinte át kellett repülni és szépen, kecsesen, nőiesen földet érni.

A térde kivillanhatott, de épphogy csak, mert ha túlságosan sok minden látszott, akkor a jövendőbeli anyós és a legények is látták, hogy kikapós lesz a menyecske.

Voltak fiatalok, akik mezítláb ugrottak, és amikor a tűz elhamvadt, végigfutottak a hamus parázson. Ezzel a parázzsal megszórták a szántóföld sarkát, a ház sarkát, felvitték a padlásra, hogy nehogy leégjen a ház. És persze a számmisztika is fontos volt:

háromszor, ötször, vagy hétszer kellett átugrani a tüzet. Úgy tartották, hogy ez megtisztítja, megvilágosítja és meggyógyítja az embereket.

Az idősebbek is ugrottak, a maguk módján. Volt aki csak odament a parázsló máglyához a pálinkás butykossal, „löbbentett” rá a pálinkából, amitől hatalmas parazsat csapott a tűz, majd az egyik lábával átkerítette, hogy ne legyen keléses, egészséges legyen.”

A szláv hagyomány szerint virágkoszorúkat eresztenek le a Visztulán Szent Iván napján – Fotó: Wikipedia / Magic Madzik

A néphit a csodát és a babonát kapcsolta ehhez az éjszakához. Az eladósorban levő lányok ilyenkor kimentek a határba a kenderföldre, meghenteregtek benne.

Amelyik lány után felállt a kender, férjhez mehetett.

A hagyomány szerint ekkor virágzik a páfrány, mindössze egyetlen pillanatig, s aki ezt a pillanatot meglátja, megérti az állatok nyelvét és meglátja az elrejtett kincseket. Ha pedig valaki leszakajtja a virágot, nemcsak hogy láthatatlanná válik, még az ördögöt is meglátja. Szent Ivánra ért be az első fajta alma, a Paris alma, amit szívesen ettek megsütve. Baranyában még a sírokra is tettek a sült almából,

Csongrádban pedig úgy tartották, hogy a tűzbe dobott alma ízét az elhunyt hozzátartozók is megízlelhetik.

A hagyományhoz tartozott, hogy Keresztelő Szent Jánoshoz imádkoztak azok az édesanyák, akiknek gyermeke keresztelés nélkül halt meg. A Vajdaságban a magyarok és a szlávok Sveti Ivant tisztelték, nagy ünnepléseket tartottak. Bácskában, Bánátban, a Drávaszögben a lányok fejére virágkoszorút fontak, amelyet később a ház falára, a kapuhoz, az ajtóbejárathoz tettek, hogy a rosszat távoltartsa. Az idős asszonyok szentiváni harmattal kenték be a testüket, hogy meggyógyuljanak. A nyíló virágokból, bodzából teát főztek a gyógyulásért.

Az idős emberek kimentek a határba Szent Iván bogarat (Szentjánosbogarat) szedni, hogy szerencsét hozzon.

A Vajdaságban a szőlőtermelők fogtak egy üveg bort és az esti misére vitték a bort, hogy megáldják. Mivel Péter-Pál, az aratás napja közel van az ünnephez, a gabona növekedésére is voltak következtetések. Úgy tartották, hogy Szent Ivánkor a Vajdaságban megszakad a búza, onnét már nem növekszik, csak „aranyosodik”.

Szent Iván napi koszorú készítése – Fotó: Unsplash / Sofia Holmberg

Szent Iván éj a Drávaszögben

Burján István a drávaszögi Vörösmartról származik. Az ottani népszokásokról is szívesen mesél. Azt mondja, a falu nevének eredete szorosan összekapcsolódik Szent Iván ünnepével, ezért fontos, hogy megismerjük. „A falu neve Mátyás királynak köszönhető. Ezen a vidéken élt egykoron Vörös Márta, a kegyetlenségéről elhíresült nő. Övé volt a helyi komp. Aki át akart kelni a kompon, azt cserébe keményen megdolgoztatta. Ennek hírére Mátyás álruhában megérkezett a faluba, hogy meggyőződjön a hallottakról. Az asszony bizony őt is dologra fogta. Mellette egy szegény sorsú ember küzdött, a király adott neki egy krajcárt, hogy kiválthassa magát, ő maga is dobott egy pénzérmét, de nem leplezte le magát. Visszatért Budára, majd fényes kísérettel visszaindult Vörös Mártához, hogy számon kérje és megbüntesse.

Az asszony azonban hírét vette a király érkezésének, s hogy elkerülje sorsát, összes pénzével hintóba ült, és elmenekült. Rövidesen azonban balesetet szenvedett, belecsapódott a Dunába. Megfulladt, a kincsek pedig odavesztek. Amelyik falu partján a testét kidobta a Duna, azt a települést onnantól kezdve Vörösmartnak nevezték. A kincset azóta is keresik. És hogy hogy jön ide Szent Iván?

Ezen az éjjelen nálunk az a szokás, hogy a falusiak felmennek a hegyre. Állítólag fentről lenézve a Dunára, Vörös Márta kincse megmutatja magát. Mégpedig úgy, hogy aranyló kékes tűzcsóvák élednek azon a helyen, ahol a kincsek vannak.

Nálunk az időjárásra is következtettek ilyenkor. Azt mondták, amilyen nap lesz Szent Iván napján, 40 napig olyan lesz.”

Finnországban máglyát építenek a víz mellet, helyenként a vízre is eresztik – Fotó: Pixabay / Walter Bieck

Szent Iván éj Európában

Európa számos országában él a hagyomány, hogy Szent Iván napján hatalmas tüzeket gyújtanak. Nagy-Britanniában Stonehenge-nél például több ezer ember gyűl össze, és közösen várják a napfelkeltét. Sok országban a hajadon a lányok virágból fonnak koszorút. A svédeknél pedig az egyik legnagyobb ünnep a Midsommer, vagyis a nyári napforduló, ilyenkor egész hétvégén ünnepelnek. Ők is úgy tartják, hogy ez az időszak tele van varázslattal.  A középkorból ered az a hagyományuk, hogy rudat virágokkal és zöldekkel feldíszítenek és körbetáncolják.

A legenda szerint a növények ezen az éjjelen gyógyító erőt kapnak.

Fotó: Unsplash / Fredrik Ohlande

Svédországban hét virágot szednek a lányok, amit este a párnájuk alá tesznek, hogy megálmodják, ki lesz a jövendőbelijük. Úgy hiszik, hogyha mezítláb sétálnak a harmatban, az egészséget hoz. Ha valaki virágkoszorút visel a hajában, biztosíthatja a termékenységet. Manapság a régi szokásokat újak egészítik ki, ez az ünnep is az evés, ivás és mulatozás körül forog. Ilyenkor a svédek hagyományosan kapros ecetes heringet és friss epret esznek, mellé Aquavitet kortyolnak.

Svédek a Szent Iván napi ünnepen – Fotó: Pixabay / Corina Selberg

Arról se feledkezzünk meg, hogy a Szent Iván éj a világirodalomban is halhatatlanná vált Shakespeare Szentivánéji álom című vígjátéka révén.

Mi lesz veletek, népszokások?

A néprajzkutató szerint az olyan alkalmak népszokásai, mint a Szent Iván éj, a múzeumokban és a fesztiválokon élnek tovább. 2003-ban hirdették meg először Európában a Múzeumok Éjszakáját, amelyet a Szent Iván napjához legközelebb eső szombat éjszakán rendeznek. Burján István a pécsi Néprajzi Múzeum muzeológusaként minden évben részt vesz a programok szervezésében és lebonyolításában. „2004-ben csatlakoztunk a Múzeumok Éjszakájához, ilyenkor olyan rejtett helyekre is beengedjük a látogatókat, ahová hétköznapi halandó nem juthat be. Benézünk a pincékbe, raktárakba, emellett a hagyományos Szent Iván napi népszokásokat elevenítjük fel, a tűzgyújtást, a tűzugrást, de vannak kézműves foglalkozások, és egy kis szerelemvarázslással is színesítjük az eseményeket.

Tudomásul kell vennünk, hogy a falvakban már nem tartják ezt az ünnepet.

A nyugati kultúrában a népszokásokra szép fokozatosan fesztiválok alakultak. Az egyik legjobb példa erre a mohácsi busójárás, ahol ma már kétezer busócsoport lép fel, és több százezer látogató érkezik. Mondhatjuk, hogy az alapok megvannak, de az ünnep a mindenkori társadalmi normáknak megfelelően alakul, folklorizálódik, és gyakran a média írja a forgatókönyvet. Ma már nem megyünk át mezítláb a tűzön, nem rakunk a város főterén máglyát. Ha igen, akkor kivonul a tűzrendészet. El kell fogadnunk, hogy ezek a hagyományok, ünnepek megváltoznak, de azért fontos, hogy tudjuk, honnét erednek” – összegzi a hagyományok alakulásának dinamikáját a néprajzkutató-muzeológus.

Nyitókép: Unsplash / Sofia Holmberg

Ajánljuk még:

Kedvenc hazai természetfilmjeink

Nincs olyan szeglete hazánknak, ami ne rejtene valamilyen értéket, felfedeznivalót vagy megismerésre méltó színfoltot. Ha másból nem, hát az ezeket bemutató természetfilmekből ez egyértelműen kiderül. Még az ember által súlyosan megsebzett tájakon is utat tör magának a természet, és képes még a legnehezebb körülmények között is kincseket teremteni. És ahogyan a mesében is elhangzik: aki nem hiszi, járjon utána – ezúttal az általunk ajánlott hazai természetfilmek segítségével.