„Ünnep” – ezt a címet viseli a Pannonhalmi Főapátság 2024-es évadja.
A bencés szerzetesközösség idén ünnepli ugyanis a Szent Márton-bazilika középkori felújításának és felszentelésének 800. évfordulóját a Bazilika 800 programsorozat keretében.
A Pannonhalmi Főapátságot Ferenc pápa magyarországi látogatásakor az ország nagy lelki emlékművének, az imádság helyének és a testvériség hídjának nevezte. A szerzetesközösség az idei Arcuson – ahogy az egész emlékévben is – arra törekszik, hogy a Szentatya szavait jelenvalóvá tegye.
A XX. Arcus Temporum 2024. augusztus 23–25. között igazi közösségi ünneplésre hívja a nagyérdeműt és nem csak a centenárium okán, hanem mert a fesztivál fennállásának 20. évéhez ért. A jeles alkalomra különleges programokkal és helyszínekkel készülnek a szervezők.
A zenei kínálatban már az önmagában izgalmas, hogy Keller András, a fesztivál idei művészeti vezetője Mozartot állítja párhuzamba a nemrégiben elhunyt kortárs zeneszerzővel, Eötvös Péterrel, hát még ha azt is hozzátesszük, hogy a kiváló magyar komponista – utolsó munkáinak egyikeként – az itt elhangzó zeneműveket saját maga válogatta ki. „Eötvös Péterrel együtt kezdtük tervezni az idei fesztivál programját, amelyen elsősorban az ő szóló és ensemble műveit kívántuk fókuszba állítani. Sajnos a sors felülírta az elképzeléseinket, és ő már nem lehet jelen a fesztiválon, csak a művészetével, mert márciusban távozott közülünk, de ugyanúgy itt marad élő művészetként Péter köztünk, és velünk lesz” – mondta Keller András.
A zenei élményeket még különlegesebbé teszik az idén bekapcsolódó új helyszínek.
A művészeti fesztivál nyitókoncertjét most először szabadtérre, méghozzá az idén 800 éves Szent Márton-bazilika előtti bástyára tervezi a Pannonhalmi Főapátság. Az egyébként is lenyűgöző épület, a lemenő nap fényében még különlegesebb háttérként szolgál majd a hangversenynek, amelyen Eötvös Péter és Mozart darabjait élvezheti a közönség. Ahogy az egész fesztivál alatt is e két zeneszerző művészete lép párbeszédbe egymással. Emellett a Lombkorona-tanösvényen is tartanak koncertet idén a már jól megszokott helyszínek – a Szent Márton-bazilika, a Boldogasszony-kápolna, a Pannonhalmi Főapátság klasszicista teremkönyvtára – mellett.
Lépések – ezt a címet viseli a fesztivált felvezető sétakoncert. A Lombkorona-sétány Eötvös-ösvénnyé változik, a megállókon a nemrégiben elhunyt Eötvös Péter zeneszerző kilenc rövid műve csendül fel. Azok, amelyeket ő maga válogatott ki.
Korunk egyik legkiválóbb muzsikusa ugyanis még részt tudott venni a fesztiválon elhangzó darabjainak összeállításában. Ahhoz különösen ragaszkodott, hogy a fuvolára és együttesre írt nyolctételes, A szél szekvenciái című műve elhangozzon az Arcuson.
Kívánságához pedig tartják is magukat a szervezők, a szerzetesközösség vasárnapi napközi imaóráját tagolják a darab részletei. A szombati zsolozsmát pedig szintén egy Eötvös-alkotás kíséri.
Eötvös Péter zeneszerző – Fotó: Pannonhalmi Főapátság / XX. Arcus Temporum
Az Arcus további koncertjein is hangsúlyos szerepet kap a kortárs, magyar komponista, és művészete Mozart műveivel lép párbeszédbe. A nyitókoncert is ezt a címet viseli – Párbeszédek. A hangverseny nyitó műsorszámának címe: Dialógus Mozarttal, amelyhez Eötvös Mozart-töredékeket használt fel. Erre felel Mozart Esz-dúr versenyműve, majd A-dúr klarinétversenye, ami után ismét Eötvös „veszi magához a szót”, míg végül a hangversenyt a bécsi klasszikus lebrilliánsabb szimfóniája, a „Haffner” szimfónia zárja.
Mindehhez pedig a 800 éves Szent Márton-bazilika szolgáltat impozáns hátteret, hisz a hangversenyt a templom előtti térre tervezik.
A szombati kamarakoncerten pedig nem csak Eötvös és Mozart lép interakcióba egymással.
A 2023-as Arcus Temporum első napja – Fotó: Pannonhalmi Főapátság / XX. Arcus Temporum
A hangversenyt Mozart kevés moll hangnemű darabjának egyikével nyitják. A c-moll adagio és fúga Bach nyomán született, de mozarti dialektusban. A koncerten elhangzó egyik Eötvös-darab pedig liszti hangvételben zenésíti meg Ulysses szavait. Ahogy azt Mona Dániel zenetörténész megfogalmazta
a Szavak címet viselő kamarakoncert arra keresi a választ, hogy hol vannak a zenei hangok határai, és hol kezdődik a beszéd? Hogyan lesz egy beszélt szövegből zene anélkül, hogy énekhangot használnánk.
A szombat esti koncert a Találkozások nevet kapta, mert a hangversenyt a zenei találkozások jellemzik. A D-dúr kürtverseny egyrészt Mozart és annak a Joseph Leutgebnek a találkozása, aki számára a zeneszerző minden szólókürtre írt művét írta, de tetten érhető a komponista és a darabot befejező Süssmayer gyakran merész humora is. A főapátság lenyűgöző klasszicista teremkönyvtárában elhangzó Eötvös-darab, a Hommage à Domenico Scarlatti a barokk mester egyik áriáját dolgozza fel. Ezt Eötvös több mint félezer Scarlatti-szonáta végigjátszása után választotta ki. Szólószerephez ritkán jutó két hangszer – fuvola és hárfa – találkozik ezen az estén Mozart kettősversenyében, amit egy újabb Eötvös-darab követ, végül a koncertet Mozart zárja.
A 2023-as Arcus Temporum első napján Dejcsics Konrád atyával az apátság könyvtárában – Fotó: Pannonhalmi Főapátság / XX. Arcus Temporum
Idén is kivételes zenei és egyben spirituális élménynek ígérkezik a vasárnap hajnali koncert. A Bazilika ónix ablakán átszűrődő felkelő nap fénye különleges atmoszférát teremt, amelyben – ahogy a koncert címében is szerepel – Meglepetések várják a közönséget.
Itt hangzik el Mozart egyetlen e-moll műve, amely akkor született, mikor a szerzőt váratlan fordulatok érték: elhagyta első szerelme és nem sokkal később elvesztette édesanyját. Bánatát pedig zenébe öntötte.
A hajnali hangversenyen elhangzó Eötvös-darabban pedig az improvizációé lesz a főszerep. Mona Dániel írja, hogy egyfajta klasszikuszenei karaoke-ként Eötvös egy citera, egy nyenyere és egy szintetizátor segítségével létrehozott egy alapot, amelyre bármennyi és bármilyen hangszeres művész rögtönözhet. Így a márciusban elhunyt szerzővel egy minden bizonnyal megható interakció fültanúja lehet a közönség.
A 2023-as Arcus Temporum harmadik napján – Fotó: Pannonhalmi Főapátság / XX. Arcus Temporum
A vasárnapi zárókoncert stílszerűen a Búcsúzások címet viseli. Egy imádott személytől vett búcsú fájdalmáról mesél Eötvös itt elhangzó Respond című darabja, amely korábbi bárcsaversenyének átdolgozása. A szomorúsággal telített művet Mozart Gran Partitája oldja, amely szép pillanatokkal és pozitív üzenetekkel bocsátja útjára a fesztiválozókat.
Az Arcus Temporum XX. művészeti vezetője Keller András, házigazdája pedig Mácsai Pál.
A fesztiválon mások mellett hallhatjuk a Concerto Budapest kiváló szólistáit, Várjon Dénes és Simon Izabella zongoraművészeket, a Keller Quartetet és a Korossy Quartetet is.
A 2023-as Arcus Temporum első napján Dejcsics Konrád atyával – Fotó: Pannonhalmi Főapátság / XX. Arcus Temporum
A gazdag zenei kínálat mellett az idei Arcuson is irodalmi, képzőművészeti és spirituális élményekkel várják a közönséget. Utóbbi kettő között a Bazilika 800 emlékévre reflektáló programokat találunk. Míg irodalmi díszvendégként a jelenleg Amerikában élő Röhrig Géza érkezik.
Röhrig Gézáról a többségnek minden bizonnyal Nemes Jeles László Oscar-díjas filmje, a Saul fia jut elsőként eszébe, azt már kevesebben tudják, hogy a Kossuth-díjas színész kiváló író és költő.
Most erről az oldaláról mutatkozik be az Arcuson. A vele való beszélgetés során az ősszel megjelenő új regényéből is megoszt részleteket a közönséggel. Egy felolvasószínházi előadás részeként – Borbély Sándor művei mellett – Röhrig versei elevenednek meg, Eötvös-zenékkel kiegészítve.
Fotó: Pannonhalmi Főapátság / XX. Arcus Temporum
Spirituális programjaiban is a Bazilika 800 emlékévre reflektál a fesztivál. Egyebek mellett
maga a főapát, Hortobágyi T. Cirill – aki csaknem fél évszázada kötődik Szent Márton hegyéhez – vezeti körbe a vendégeket a szerzetestemplom ősi falai között.
Cirill atyához a nemzetközi hírű Ybl-díjas építész Gutowski Robert és az örmény zenész, David Yengibarjan is csatlakozik. Továbbá csendmeditációt tartanak az Arcus napjaiban a templomban. Az egyedülálló programot a pannonhalmi bencés szerzetes, Márk atya és az ismert pszichiáter dr. Palotai Gabriella kíséri.
A Pannonhalmi Főapátság Porta Speciosa-ja előtt – Fotó: Pannonhalmi Főapátság / XX. Arcus Temporum
Természetesen az idei Arcus is elképzelhetetlen lenne képzőművészeti programok nélkül. Ezek szintén az idei ünnepi tematika köré rendeződnek. Egyrészt
a kurátor, Virágvölgyi István vezetésével ismerhetik meg a Nyolc 100 év című fotótárlatot a vendégek, amely nyolc 100 éves honfitársunk portréján keresztül igyekszik megfoghatóvá tenni a bazilika elmúlt nyolc évszázadának időtávlatát.
Másrészt idén is érkeznek a fesztiválra a Képzőművészeti, valamint a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói, hogy közös performatív előadásukban jelenítsék meg a templomünnepet.
A 2023-as Arcus Temporum második napja – Fotó: Pannonhalmi Főapátság / XX. Arcus Temporum
„Az Arcus napjaiban arra hívjuk a vendégeket, hogy töltsünk el időt egymással, töltsünk el időt a csendben a monostor ezeréves falai mögött. Szánjunk időt arra, hogy a 800 éves templomban otthonra találunk! Töltsünk el időt egymással, művészek, vendégek, látogatók, és töltsünk el időt a kultúrában, a zene, a képzőművészet, az irodalom és a spiritualitás terében!”
– fogalmazott Dejcsics Konrád atya, a fesztivál igazgatója.
A szerzetesközösség az idei Arcuson – ahogy az egész emlékévben – arra törekszik, hogy Ferenc pápa szavait, miszerint a Pannonhalmi Főapátság az ország nagy lelki emlékműve, az imádság helye és a testvériség hídja, jelenvalóvá tegye.
A teljes program a fesztivál honlapján, a www.arcustemporum.com oldalon érhető el.
Forrás: Pannonhalmi Főapátság / XX. Arcus Temporum
Ajánljuk még: