Ezért kellene minden gyereknek dolgozni a földdel
Olvasási idő: 3 perc

Ezért kellene minden gyereknek dolgozni a földdel

Számtalan előnye mellett az iskolakert egyik hiánypótló hozadéka, hogy felelős gondolkodásra és következetességre tanít, miközben – ha jól csináljuk – ökológiai tudatosságra is nevel.

Az ökológiai gondolkodás már a tervezéstől a kertgondozáson át a fogyasztásig a növényi kultúrák minden fázisában érvényesítendő szemlélet: erre hívta fel a figyelmet Kazi Péter, a Zabosfa Kertész Kft. tulajdonosa is, aki a Dél-Alföldön, Zákányszéken teremtette meg organikus gazdálkodásra épülő zöldség- és gyümölcskereskedő vállalkozását, és aki az ökológiai fenntartású iskolakertek elkötelezett híve. A jó iskolakert azonban gondos tervezést és szakértők bevonását is igényli... 

Milyen a jó iskolakert?

Sokféle formában lehet iskolakertet telepíteni, művelni, minden iskola a maga lehetőségei szerint alakíthatja saját kertje méreteit és tartalmát. Bármelyik utat is választjuk, a siker titka a gondos előkészítésben rejlik. Nagyon fontos ugyanis, hogy a gyerekek számára tervezett kiskert sikerélményben gazdag tevékenységet nyújthasson az év minden időszakában, ehhez pedig elsősorban jól kell ismernünk lehetőségeinket.

A szabad földterület természetesen elsődleges szempont, hiszen ez határozza meg, mekkora teret engedhetünk kertészkedési ambícióinknak. A föld minősége és vízellátása a következő lényeges szempont: ezek ismerete nélkül nehezebb kiválasztani, melyik zöldség vagy gyümölcs érzi majd jól magát a rendelkezésünkre álló talajban. Ettől függ a termény egészséges fejlődése és persze a gyermekek sikerélménye is. Az iskolakert előkészítése során tehát mindenképpen konzultáljunk kertészeti szakemberrel, hiszen sok apró és nagyobb bosszúságot, esetleg kudarcélményt spórolhatunk magunknak és a gyerekeknek. 

Nagyon különböző, hogyan tudják az egyes iskolák beépíteni pedagógiai programjukba az iskolakerti foglalkozásokat. Ezeknek ugyanis nincs rögzített helyük a tanrendben, aminek nagy előnye, hogy minden pedagógusközösség és iskola saját igényeihez igazíthatja az iskolakertben rejlő lehetőségeket. Péter elmondása alapján A Zákányszéki Általános Iskolában például egy délutáni foglalkozás, egy szakkör keretében működik az iskolakert program, és egy rendkívül elhivatott biológia-tanárnő vezeti az egyik, hasonlóan elkötelezett alsós osztályfőnökkel. Több osztályból is lehet csatlakozni a szakkörbe, tehát nem csak egy korosztály vesz részt az iskolakerti programokban; szeptembertől júniusig pedig az iskola gondnoka és szülők is segítik a gyerekek munkáját.

Az élet rendje – néhány négyzetméteren

Az iskolakert nem csak növények otthona. Olyan komplex ökoszisztéma, amelyben apróbb állatok, sőt, akár halak is megférhetnek, amennyiben ügyes tervezéssel és a hely nyújtotta lehetőségekkel vizes élőhelyet is ki tudunk alakítani.  

„Egy hagyományos gazdálkodás akkor lehet tanúsított ökológiai terület, ha ott 3 éven keresztül az ökológiai gazdálkodás szabályai szerint gondozzák a növénykultúrát. Azt szeretnénk, ha az iskolakertek is megszerezhetnék a biokontroll-tanúsítványt, azaz hivatalosan is ökológiai gazdálkodás minősítéssel rendelkeznének” – teszi hozzá Péter.

Mi kell ehhez?

Elsősorban a mesterséges tápanyagok és vegyszerek használatát kell mellőzniük az iskolakertek tervezőinek és üzemeltetőinek ahhoz, hogy a kis gazdaságok végül valódi apró „ökofarmokká” váljanak. Ráadásul ez nem jelent többletmunkát a pedagógusoknak és a gyerekeknek, és nem igényel különösebb speciális tudást sem, legfeljebb több odafigyelést. A kert gondozási feladatai egy átlagos iskolakertben hetente kétnapi munkával könnyedén teljesíthetők, növénykultúrától és a talaj szerkezetétől függően. Homokosabb talajban hamarabb elillan a víz, tehát gyakrabban kell locsolni is, míg egy kötöttebb talajszerkezet hosszabb ideig képes megtartani a folyadékot.

A legnagyobb kihívást mindig a nyári szünet okozza az iskolakertek fenntartóinak. Ugyancsak fontos szempont a tervezésben, hogy olyan növényeket érdemes telepíteni, amelyek nyáron is könnyedén gondozhatók és ősszel már be tudjuk takarítani a termést. Péter szerint a sütőtök volt a legnépszerűbb iskolakerti növény a gyerekek körében, hiszen nyáron kevesebb odafigyelést igényelt, viszont ősszel, iskolakezdés után könnyedén begyűjtötték és együtt megsütötték.

Az iskolakertek átfogó célja, hogy a gyerekek minél többet kint tudjanak lenni a természetben és megértsék, megszeressék a körülöttük lévő élővilágot. Hatalmas élmény számukra, hogy együtt, közösségi munkával képesek valódi értéket létrehozni.

A cikk megjelenését a Zabosfa támogatta.

Kapcsolódó tartalom
Egyszerűbb élet ÖkoKörök indulnak országszerte – jelentkezz!
Amrein Tamásné Miskolczi Boglárka | 2025. máj 06

Egyszerűbb élet ÖkoKörök indulnak országszerte – jelentkezz!

A Tudatos Vásárlók Egyesületének sikerprogramja tíz helyszínen várja az érdeklődőket.