
Letöltötted már a Semmelweis HELP alkalmazást? Ha még nem, tedd meg most! Életmentő lehet!
Mi volt a fő szempont a Semmelweis HELP alkalmazás fejlesztésében?
A Semmelweis HELP egy ingyenes döntéstámogató eszköz, melynek alapötlete 2008-ban fogalmazódott meg, a munka pedig 2021-ben kezdődött el. 2023. júniusában mutattuk be a gyermekmodult, amely a 18 év alattiak betegségeit tartalmazza, valamint allergiás reakciók, sokkhatások, napégés és balesetek esetén nyújt segítséget. 2024 októberében tettük nyilvánossá felnőtt modulunkat, amelynek fejlesztésén közel egy évig dolgoztunk.
Az alapötletet az adta, hogy én 2008-ban lettem édesanya, és a Semmelweis Egyetemen dolgozó szakemberként természetesen volt kihez fordulnom orvosszakmai segítségért szükség esetén, de is feltűnt, hogy nagyon sok téves információ kering az interneten. Akkor fogalmazódott meg bennem, hogy
szükség van egy olyan fórumra, ahol megbízható, hiteles információkkal tudnánk segíteni az embereket az egészségvédelemmel kapcsolatos tájékozódásban.
Pontosan átéreztem, milyen első gyermekes szülőként megbirkózni a bizonytalansággal: korosztályom szüleinek és nagyszüleinek a generációja például eltérő útmutatást kapott az újszülöttek gondozásáról. Az egyes korosztályok tudásában is nagy különbségek vannak, és az orvostudomány is sokat fejlődött azóta, így még fontosabb a hiteles tájékoztatás.

A másik fontos indítéka a Semmelweis HELP alkalmazás létrehozásának a tájékozódási szokások megváltozása volt: az Eurostat 2024-es felmérése szerint, az Unió lakosságának 56 százaléka, Magyarországon pedig 70 százalék azonnal az okos készülék után nyúl, ha bármiféle egészségügyi problémája van.
Egy ilyen szerteágazó és nagyívű fejlesztés rengeteg befektetést igényel. Hogyan illeszkedik a Semmelweis HELP az Egyetem portfóliójába?
A Semmelweis Egyetemnek három fő feladata van: az oktatás, a kutatás és a gyógyítás. Az elmúlt bő tíz évben azonban egyre nagyobb teret kapott tevékenységünkben a lakossági edukáció is: az egészségtudatosságra való nevelés, a hiteles információk átadása megóvásával kapcsolatban. Hetente adunk kis prevenciós sajtóanyagokat, évente többször Sokféle tájékoztató anyagot készítünk, többek között prevenciós anyagokat, oktatóvideókat és lakossági rendezvényeket is tartunk. Oktatóvideóink közül az újszülöttek gondozásával kapcsolatos tartalmak voltak a legnépszerűbbek – ezért is kezdtük a Semmelweis HELP fejlesztését a gyermekmodul kialakításával.

Lakossági alkalmazások fejlesztésénél rendszerint közvélemény-kutatás előzi meg a munkát. Ti is végeztetek ilyen monitorozást?
Volt nemzetközi és hazai kitekintésünk a munka megkezdése előtt, illetve a gyermekmodul megjelenés után természetesen megkérdeztük a leendő felhasználókat, hogy mit tartanának fontosnak egy ilyen alkalmazásban, és két markáns kérésük volt: az egyik, hogy a felnőtt betegségeket programozzuk le – ami meg is történt tavaly –, és, hogy abban segítsünk, hogy amikor sürgősségi ellátási szintet jelez vissza a rendszer a rögzített panaszokra, akkor az alkalmazás megmutassa, hol vannak ilyen sürgősségi ellátóhelyek. Ez utóbbi funkciót is beépítettük az alkalmazásba, így irányítószám alapján jelzi a rendszer a legközelebbi egészségügyi intézményeket, ahol sürgősségi ellátásban részesülhetünk.

A gyermekbetegségek leprogramozása is hatalmas munka volt, a felnőtt betegségek adatbázisa talán még nagyobb lehet. Laikusként mire számíthatunk? Mire alkalmas a Semmelweis HELP és mi az, amire ne használjuk?
A V tünetellenőrző algoritmusa a Semmelweis Egyetem kommunikációs munkatársai és orvosai által létrehozott tudásbázisból dolgozik. Ez hazai viszonylatban teljesen egyedi és ingyenes. Nem mesterséges, hanem természetes intelligencia alapú.
A Semmelweis HELP akut helyzetek döntéstámogató rendszere nem ad diagnózist, hanem az egyes betegségekkel való tünetegyezés mértékét mutatja meg.
Az applikáció jelenleg 740 betegséget, sérülést, illetve különböző egészségügyi állapotokat – mint például várandósság – tartalmazó tudásbázisából egy algoritmus segítségével javaslatot ad arra, hogy az észlelt tünetek alapján mennyire súlyos egészségügyi problémával küzd a felhasználó és milyen gyorsan kell igénybe vennie az orvosi ellátást.

Tehát nem kizárólag betegségeket, inkább egészségügyi állapotokat tartalmaz.
Arra nem alkalmas, hogyha valakinek már van egy ismert krónikus betegsége, azzal kapcsolatos további kezelésekre ennek segítségével kérjen javaslatot. Például, ha valakinek a gyógyszer beállításával vannak problémái, akkor ne a Semmelweis HELP-hez forduljon.
Viszont vannak olyan krónikus betegségek, mint például a cukorbetegség, vagy az immunbetegségek, amelyek esetén más prioritásokkal kell eljárni a kezelésben, és ezt a Semmelweis HELP jelzi: cukorbetegként gyomorrontás esetén sokkal gyorsabban kerülök sürgősségi szintre, mint egy nem cukorbeteg kortársam. Ezért is alakítottuk úgy ki az alkalmazást, hogy nem feltétlenül kell regisztrálni: a tünetellenőrzés kezdetén meg kell adni a születési dátumot és a nemet, illetve a rendszer rákérdez ismert cukorbetegségre vagy immunbetegségre, illetve várandósságra is, mert ezek kritikus tényezőkként befolyásolhatnak olyan, bagatellnek tűnő állapotokat is, mint egy egyszerű gyomorrontás.

Van-e különbség a bejelentkezéssel használt alkalmazás szolgáltatásai és a nem bejelentkezett felhasználóknak nyújtott segítség között?
A segítség tartalmában nincs, de érdemes bejelentkezni a rendszerbe, hiszen sokkal gyorsabbá tehetjük a folyamatot ezáltal, ugyanis nem kell minden esetben újra és újra megadnunk az alapadatainkat, illetve gyermekeink profilját is tudjuk működtetni a sajátunkkal párhuzamosan. A regisztrálóktól természetesen nem kérünk személyes adatokat, csak egy felhasználónevet, amely alapján senkit sem tudni beazonosítani, így
a Semmelweis HELP alkalmazás adatvédelmi szempontból is tökéletesen biztonságos.
A regisztráció további előnye, hogy a rendszer tárolja a keresési előzményeket, így a Semmelweis HELP által nyújtott információkat akár háziorvosunknak vagy kezelőorvosunknak is megmutathatjuk, nem kell minden tünet részleteit (pl. láz esetén a pontos hőfokot) észben tartanunk. Így az orvos is pontosabban tud diagnosztizálni, és megbízhatóbban képes felmérni, hogy visszatérő panaszokról van-e szó, esetleg krónikus gyulladásról, aminek kivizsgálásához góckutatást kell végezni.

Hogyan segíti a Semmelweis HELP az önmonitorozást, a tünetek felismerését és pontos beazonosítását?
Három módon lehet bevinni a tüneteket a kezdő oldalon: egyrészt szabad szavas keresővel, amely mögött egy kiterjedt szinonimaszótár áll – van olyan tünet, amit 36 rokon értelmű szóval azonosíthatunk be; a szabad szavas kereső alatt vannak a leggyakoribb tünetek, amelyek közül azonnal választhatunk, a keresősáv melletti sematikus ember ábrára kattintva pedig megnyílik egy testábra is. Ez utóbbin pontosan bejelölhetjük a fájdalom vagy elváltozás helyét. A testábra abban segít, hogyha rákattint valaki a testrészre, akkor felsorakoznak a hozzá kapcsolódó tünetek, így egyszerűbb választani. Például, hogy egy sérülés nagy kiterjedésű vagy kicsi, hogy erősen vérzik, vagy csak nagy kiterjedésű, de kicsit vérzik, vagy például, hogy csak egy oldalon érzem-e a fájdalmat, vagy mindkét oldalon. Így pontosabb válaszokat tudunk megadni, illetve a rendszer maga is úgy működik, mint egy orvos-beteg találkozás: kérdéseket tesz fel, amikre válaszolnunk kell – például hogyha azt mondom, hogy lázas vagyok, akkor megkérdezi a rendszer, hogy hol mértük azt a hőmérsékletet (például gyerekeknél), illetve hány fokot mértünk pontosan.

A tünetek rögzítése után milyen válaszra számíthatunk a Semmelweis HELP alkalmazástól?
A kimeneti oldalon öt lehetséges választ kaphatunk. Az egyik, hogy maradjunk otthon, mert ezeket a tüneteket elég otthon csillapítani: természetesen a rendszer ahhoz is ad útmutatót, hogy hogyan lehet helyesen csillapítani a tüneteket. A másik, hogy hívjuk a háziorvost rendelési időben, a harmadik, hogy keresünk fel egy szakorvost, a negyedik lehetséges válasz, hogy menjünk sürgősségi ellátás irányába, végül pedig, hogyha olyan válaszokat ad meg a felhasználó, ami életet veszélyeztető helyzetet mutathat, akkor a 112 hívása is lehetséges az applikációból.
A Semmelweis HELP indulása óta már felhasználói tapasztalatok is rendelkezésre állnak. Milyen visszajelzések érkeztek erre az egyedi tünetellenőrző alkalmazásra?
Jelenleg 224 ezer felhasználónk van, amiből több mint 8 ezer külföldön élő magyar, és a szám folyamatosan növekszik. Velem együtt 14 orvos és két tapasztalt, egészségkommunikációs szakember dolgozott a fejlesztésen, és természetesen nagy kihívás volt már belevágni is a projektbe. A gyermekmodul megjelenése utáni órákban 14 ezer tünetellenőrzés ment át a rendszeren, tehát nagyon gyorsan elkezdték használni, és a Semmelweis HELP napokig vezette a letöltési listát az online alkalmazás-áruházakban. A felnőtt betegségek fejlesztésének tesztelési fázisában 89 éves volt a legidősebb tesztelőnk. Sok olyan egyedi visszajelzést kaptunk és kapunk ma is, amely azt igazolja vissza, hogy erre az applikációra nagy szükség volt és van.

Egy hazai lap lapigazgatójától például az a visszajelzés érkezett, hogy egy külföldi családi út során a gyereküknek éjszaka olyan egészségügyi problémája volt, amelyben segítséget szerettek volna kérni, de a biztosítótársaságot nem érték el éjjel, viszont a Semmelweis HELP a tünetek alapján kórházba küldte őket, ahol az orvosok megerősítették, hogy valóban sürgősségi esetről volt szól. Ilyen kritikus helyzetekben akár életmentő is lehet az alkalmazás nyújtotta támogatás, hiszen a tünetek veszélyességének reális szintjét jelzi. Óvónőtől is kaptunk már olyan jelzést, hogy a saját gyereke miatt töltötte le a Semmelweis HELP-et, de az óvodai csoportban is hasznosnak bizonyult, egy általa gondozott kisgyermek tüneteinek beazonosításában.
A Semmelweis HELP alkalmazás nemcsak magunk és a család számára fontos segítség, de minden, humán szakmában dolgozó számára is értékes eszköz.
A betegbiztonság növelése mellett a háziorvosi és védőnői, valamint az ügyeleti ellátást is szerettük volna kicsit tehermentesíteni ezzel az eszközzel.

Mi a tapasztalat, melyik korosztály használja legszívesebben az alkalmazást?
Az Inspira 2024-es kutatása szerint a 40 év alattiakban nagyon nagy a nyitottság arra, hogy akár érzékeny egészségügyi adatokat is megosztanak az applikációkban. A megkérdezettek 40 százaléka a betegségére vonatkozó minden adatot megosztana egy hiteles egészségügyi alkalmazásban. Inkább a 40 felettiek azok, akik zárkózottabbak, főleg a digitális edukáció hiánya miatt tartózkodóbbak, mint a fiatalabbak. Nemek szerinti megoszlásban a nők körében népszerűbb a Semmelweis HELP, de pontosan tudjuk, hogy a férfiak körében az egészséggel és főleg a betegséggel kapcsolatos attitűd visszafogottabb, szemérmesebbek a tünetek kommunikálásában és a segítségkérésben. Nagyon fontos volna, hogy minél több férfi kezdje el használni, és figyeljen szervezete jelzéseire.
Nyitókép: Semmelweis Egyetem
