Ha fáradtság miatt nem edzel, örökké fáradt maradhatsz

Aktív

Ha fáradtság miatt nem edzel, örökké fáradt maradhatsz

Van úgy, hogy már aludni is fáradt az ember.  Éppen csak annyi erőnk marad, hogy leejtsük az Ady-kötetet, és egy csajos magazinban utánaolvassunk, mit lehet tenni a tavaszi, őszi vagy téli fáradtság ellen, attól függően, hogy a lap melyik évszakban jelent meg.

A figyelmes férjek bizonyára sokszor észlelték már azt a jelenséget, amikor a feleségük panaszkodása bizonyos időszakokban folyamatossá válik.  Röpködnek a „teljesen kész vagyok drágám”-ok, és a „mozdulni sem bírok, úgy fáj a fejem”-ek. Rossz nyelvek szerint ezeket a kifejezéseket érdemes lecsupaszítani, gazdasági szakszóval mentesíteni a szezonális hatásoktól, azaz elosztani hárommal – hogy ez igaz-e, döntse el mindenki maga.

Viszont ha viszonylag sűrűn hangoznak el ilyen szavak otthon, akkor célszerű utánajárni, miért is lehet ez, hiszen a nappali időszakra is kiterjedő folyamatos fáradságérzet jelezhet akár komoly betegségeket is. Ami nem csak a nőket érinthet.

Ha folyton fáradtnak érezzük magunkat, többnyire elegendő az életmódbeli váltás vagy napirend-változtatás,

azaz a káros szenvedélyek mellőzése, és az egészséges ételek, mozgás és elegendő jó minőségű alvás bevezetése.

Szerintem nagyjából ennyit érdemes tenni első körben, de ehhez nem elég a cikk elolvasása, elmentése a kedvencek közé, erőteljes bólogatás és fogadkozás. És az sem elég, ha kijelöljük a bűvös időpontot, a nagybetűs napot, amikor megkezdjük a tojásdiétás fogyókúrával összekötött futóedzéseinket, ha már karácsonyra megkaptuk hozzá az összes sportfelszerelést és konyhai edényt. Sőt, az sem elég, ha két alkalommal edzünk.

Ugyanis nemegyszer megesik, hogy a kezdeti lelkesedés után jönnek a kifogások, betegségre való hivatkozások, szándékosan betervezett halaszthatatlan elfoglaltságok, rég nem látott vidéki rokonok rajtaütésszerű felkeresése. Sokszor ugyanis ezt az utat választjuk, nemes egyszerűséggel azért, mert fáradtak vagyunk.

A hirtelen fellépő fizikai fáradtság miatt maradnak el azok a tevékenységek, amelyeket pont a fáradtság leküzdésére akartunk megtenni.

Eléggé cseberből vederbe szitu – vagy csöbörből vödörbe, kinek hogy tetszik.

A kitartóbbak leküzdik a kezdeti izomlázat, és még februárban is róják a köröket karikás szemekkel mínusz húsz fokban valamelyik frissen átadott műfüves pálya körül. És közülük is lesz olyan, aki tovább panaszkodik a fáradtságra, ha néhány kilóval vékonyabban is. Mert való igaz, hogy létezik téli melankólia; nincs elég napfény, D-vitamint hiányolunk és a többi. Télen néha nehezebb egészségesnek lenni, annak maradni, mint nyáron – de nem lehetetlen. Viszont több odafigyelést igényel, ez tagadhatatlan.

És figyelni kell arra is, hogy mi az, ami még belefér, és mi az, ami már nem. Nem árt figyelembe venni, hogy

a lakosság negyede életében egyszer átesik  depressziós perióduson.

Mert néha a fáradtság több mint fáradtság. A depressziónak számos oka és tünete lehet, köztük a fáradtság, tehát nem árt számításba venni a depresszió diagnózisát sem, ha súlyosbodik egy-egy helyzet. És azt sem árt tudni, hogy 

a krónikus fáradtság valahol félúton van az egészséges élet és a depresszió között.

Ezernyi téli – és más hónapra jellemző – betegség tünete is lehet a fáradtság, amik közül talán az alvási apnoét, a pajzsmirigy-rendellenességeket, valamint a vérszegénységet érdemes kiemelni. Az egészséges életmód, a helyes táplálkozás, a rendszeres mozgás minden esetben gyógyító hatású, elűzi a fáradtságot, hiszen csökkenti a magas vérnyomást, a vérzsír szintet.

Csak azért, mert nyomottak vagyunk, kihagy a figyelmünk, még nem kell azonnal orvoshoz fordulni, egy kiadós alvás vagy a sportolás helyre teszi a szervezetet. Ha azonban az életmódváltás után sem javul a helyzet, érdemes felkeresni a háziorvost.

Ajánljuk még: