ZónánTúl

8 külföldi híresség, akiknek ugyanaz a szenvedélye – melyikük borát kóstolnád meg?

A bor és a borkészítés tudománya sokakat rabul ejt, nincsenek ezzel másképp a hírességek sem! Összeszedtük, kik azok a sztárok, akiknek a borait szívesen megkóstolnánk.

A borfogyasztás nemcsak az ivásról szól, egyfajta szertartás is, ami több érzékszervünkre egyszerre hat. Szagolgatjuk az italt, aztán megtáncoltatjuk a pohárban, mindeközben ügyelünk, hogy a megfelelő hőmérsékleten, a tökéletes pillanatban kóstoljuk meg. Ekkor következik be az igazi csoda: ahány bor, annyi íz van, így minden pohár új élményt, új, felfedezésre váró világot tartogat. Talán ebbe szeretnek bele olyan sokan, akik borospincéket látogatnak, vagy ha tehetik, maguk is ültetnek esetleg vesznek pár sornyi szőlőt, amiből aztán bort készítenek. 

Sok mindenért irigyelhetjük a sztárokat (és sokan több szempont miatt a világ minden kincséért sem cserélnénk velük), ezek közül az egyik, hogy ők megtehetik, hogy szenvedélyüknek hódoljanak – anélkül, hogy a pénz hiánya akadályokat jelentene számukra. Veszik hát a bort, meg a borászatot – aztán a világ különböző tájain lévő birtokokaikon saját bort készítenek, amit olykor a nagyközönséggel is megosztanak. 

 

Antonio Banderas

Az 1960-ban született spanyol színészikon, rendező ötven százalékos tulajdonosa egy borászatnak a Ribera del Duero régióban. Ez a borrégió Spanyolország keleti részén, a portugál határ környékén található; már a tizenkettedik században termeltek itt szőlőt a ciszterciek, majd a bencés szerzetesek. Többek között ezek a történelmi hagyományok is fontosak voltak a színésznek, akinek romantikus elképzeléseik vannak a borról. Amikor megkötötte az üzletet partnerével, azt nyilatkozta, hogy az összes termelési folyamatban részt szeretne venni – hogy így van-e, azt senki sem tudja, de az biztos, hogy az Anta Banderas csaknem huszonöt éve készül rendületlenül, és kereskedelmi forgalomban is kapható.

Jon Bon Jovi

John Francis Bongiovi fiával, Jesse-szel vágott bele a borkészítésbe. A rocksztár olasz családból származik, így természetes volt számára, hogy a bor tiszteletet érdemel, és a készítése is már-már művészetnek számít. Családi üzletet szeretett volna létrehozni, de ragaszkodott ahhoz, hogy hozzáértő emberek felügyeljék a szőlő feldolgozásának teljes folyamatát, ezért profi borászokkal vették körül magukat. Az eredmény nem maradt el: pincészetük hat év alatt eljutott oda, hogy ők készítik az Egyesült Államok öt legjobb rozéjának egyikét. Mint mondta, az úton a szerencse is melléjük szegődött, de rengeteget tanultak és dolgoztak azért, hogy ilyen minőségű italokat kreáljanak.

George Lucas

A világhírű rendező 1991-ben telepítette az első szőlőültetvényeit a kaliforniai Skywalker Ranch-on. A Skywalker névvel ellátott üvegek Chardonnay és Pinot noir borokat kínálnak, és nem Kalifornia az egyetlen hely, ahol ilyen bort találhatunk. Olaszországban Viadante del Cielo néven forgalmazzák a Star Wars atyjának umbriai borait, de francia változatban is megtalálható, méghozzá Provence-ban termelt szőlőből!

Cameron Diaz

A színésznő állítólag 2019-ben borozgatott barátnőjével, Katherine Powerrel, amikor szóba került, hogy valójában fogalmuk sincs arról, hogy a mindennapok során pontosan mi kerül a szervezetükbe. A borosüvegre nézve megállapították, hogy a borok esetében csak annyit tudnak, az ital szőlőből készül, és ez nem feltétlenül elég. Megszületett hát az Avaline ötlete, ami bioszőlőből és titkok nélkül készül, garantáltan gluténmentesen és vegán-módon. Mindenképpen olyan bort szerettek volna készíteni, amit maguk is szívesen fogyasztanak, és amit bármelyik tudatosan táplálkozó, italozó ember szívesen vesz le a polcról újra és újra. Ma már a fehérboruk Spanyolországból való, a rozét pedig Franciaországban palackozzák.

 

Kylie Minogue

Az ausztrál énekesnő 2020-ban kezdett el borokkal foglalkozni. A francia borvidékekről származnak a borai, többek között Sauvignon blanc, Merlot és egy rozé, de Olaszországban proseccót, Katalóniában pedig pezsgőt is gyárt. Az énekesnő elmondása szerint mindig szeretett új dolgokat felfedezni és kihívások elé állítani saját magát, az üzleti világ iránt is ezért érdeklődik. Bár adhatta volna nevét egy sportruházathoz vagy egyéb termékekhez, ő olyan területet keresett, aminek igazán érelme van, ahol az eladott termék értéke megkérdőjelezhetetlen – végül a borok mellett tette le voksát. 

Brad Pitt

A színész egykori feleségével, Angelina Jolie-val vásárolt meg egy provence-i birtokot, ahol rozékat palackoztak. Bár közösen vették a borászatot, ma már Brad Pitt viszi azt a borász Marc Perrinnel. Bort és kozmetikumot is készítenek a szőlőből: a termésnek és levelének antioxidáns hatásait kihasználva a kozmetikai iparba is betörtek már termékeikkel.

Kurt Russell

A színész a sportnak köszönheti a borhoz fűződő viszonyát, ugyanis két kerékkel fedezte fel a borvidékeket Franciaországban, Olaszországban és Kaliforniában. A kirándulóhelyek kiválasztása természetesen nem volt véletlen, szerette volna megismerni, hol és hogyan készülnek kedvenc borai. Aztán ahogyan kérdéseire választ talált, kedvet kapott ahhoz, hogy kipróbálja magát ezen a területen. Russell 2008-ban vásárolta meg a birtokát, majd borász barátaival elindították a GoGi Wines nevű borászatot. A szőlő a kaliforniai Santa Rita Hills-ben terem, fehér-és vörösborokat is készítenek. 

Sting

Az énekes és felesége, Trudie Styler a Toszkánában található Il Palagio birtokosai. 865 hektáron készítik saját borukat, évente nagyjából 150.000 palacknyi nedűt. A különböző vörösborok névadói a Police frontemberének slágereiről kapták neveiket, így megvásárolható már a Message in a Bottle. Az Il Palagióban pedig nemcsak bort, hanem olívaolajat és mézet is készítenek, amit szintén megvásárolhat a közönség.

A cikk megjelenését a Metro támogatja.

Ajánljuk még:

„Az én boromban nincs más, mint a szőlőfürt nedve” – magyar borhamisítási kalandok

Jókai is ismerhette a Szőlőből is lehet bort készíteni csattanójú közismert kaján viccet, melynek ha sorai mögé nézünk, igazolódni látszik, hogy a viccnek fele sem volt tréfa. Az élelmiszerhamisítás történetében külön fejezet illeti a borhamisítást, ugyanis ez az egyik legkreatívabb területe az élelmiszerek módosításának. Célja nyilván a bor szaporítása volt, és ez ma sincs másképpen.