Mit szólnátok, ha azt mondanám, a nem is olyan távoli jövőben teljesen új alapokra helyezhetjük a takarítás, a higiénia és a házimunka világát, ahol a padló magától is tudja, mi a dolga? Szürreálisnak hangzik? Közel sem az, mert ez igazából már a jelen.
A Graboplast Padlógyártó Zrt. egy 120 éves vállalat, ami a kent textíliák és műbőrök világából egészen Közép-Európa vezető speciális padlógyártó vállalatává vált. A több mint ötszáz főt alkalmazó vállalat öt kontinens közel száz országába szállít saját fejlesztésű, nagy hozzáadott értékkel bíró, speciális padlóburkolatokat. A vállalat köszöntőjét idézve,
ha van titkuk, „az az alkalmazkodóképesség, az innováció, és a sok munka”.
„A Graboplast fennállása óta rengeteget dolgozik azért, hogy szolgáltatásait és termékkínálatát a folyamatosan változó igényekhez igazítsa, és jövőbe tekintő vállalatként az innovációk és fejlesztések éllovasa legyen. A különböző piacokon megtapasztalt kihívások és versenykörnyezet inspirálta a céget és munkatársait, hogy meg tudjunk felelni a piaci kihívásoknak. Ennek a csapatmunkának köszönhetően jutottunk oda, hogy ma már számos szegmensben piacvezetőként szolgáljuk ki a fogyasztói igényeket” – meséli Herczig Péter üzletfejlesztési és marketingigazgató, aki immár negyven éve kíséri ezeket a fejlesztéseket. Egy hosszú és kalandokkal teli utat bejárt szakember, akinek életében csak egy munkahelye volt: „Az érettségi után fizikai munkásként kezdtem a cégnél, majd ösztöndíjasként diplomát szereztem a Budapesti Műszaki Egyetemen vegyészmérnökként. Ezután átkerültem a kutatásfejlesztésre, ahol termeléstechnológiai ismereteket szereztem, majd termékmenedzserként a vízió és távlati fejlesztés izgalmaiba merültem bele. A következő lépcsőfok a marketingmenedzserek piaci folyamataihoz és különböző értékesítési csatornáihoz vezetett, végül a stratégiai tervek és fejlesztések területén is kiteljesedhettem.”
Kissé félve készültem a beszélgetésre. Hiszen én, aki csak járok rajtuk, hogyan is tudnék kapcsolódni a padlók világához? Egyáltalán mi lehet érdekes egy padlóban? Utólag megkérdezem: mi nem?
A Graboplast magyar vállalat Silver Knight nevet kapott padló- és falburkolatai jelenleg versenyben vannak a Highlights of Hungary shortlistjén. A 2013-ban alapított Highlights of Hungary célja, hogy a kiválóság, a hazaszeretet és a cselekvő lokálpatriotizmus értékei mentén, évente elismerje és széles körben megismertesse a legkiválóbb emberi teljesítményeket, valamint közösséget szervezzen azok alkotói és alakítói köré. Nagyköveteik támogatásával évről-évre olyan kiemelkedő történeteket és kiváló teljesítményeket gyűjtenek össze szerte a Kárpát-medencében, melyekre méltán lehet büszke mindenki, példaértékűek, szemléletformálóak és társadalmilag hasznosak.
Mit tud adni egy padló a fogyasztónak? Azon kívül, hogy jár rajta… Vegyük például a sportpadló esetét, hiszen ez a cég egyik zászlóshajója.
A beltéri sportpadlók piacán nemcsak idehaza vannak első helyen, hanem világszinten is a dobogón állhatnak.
Az Egyesült Államoktól az Arab országokon keresztül egészen Indiáig vagy Oroszországig vannak partnereik, akikkel együttműködve a beltéri sportok egy teljesen új világát teremtik meg.
„Fontos, hogy akár felnőttként, akár gyerekként olyan felületen mozogjunk és sportoljunk, aminek összetétele és szerkezete óvja és kíméli a szervezetet. Ez a speciális padlók hozzáadott értékén keresztül valósul meg. Egy megfelelően kialakított beltéri sportpadló nemcsak kopásállóságáról és csúszásmentességéről ismert, hanem arról is, hogy kíméli ízületeinket. Ebben nyújt segítséget a Graboplast számos terméke. A versenysport-padlók fokozottan védik a sportoló vázrendszerét, miközben stabil alapot biztosítanak a maximális sportteljesítményhez. Mega nevet kapott termékünk a maga nemében egyedülálló hiszen az európai sportszabvány legmagasabb energiaelnyelés kategóriájának (P3) követelményét teljesítve kimagasló ízületvédelmet nyújt. Ezt mások csak több burkolati réteggel tudják
elérni, egyetlen burkolatként csak a Mega képes ezt a követelményszintet kielégíteni. De említhetnénk sportparketta-rendszereinket is, amelyek extrém teherbírásúak, folyamatos igénybevételre tervezték őket, és számos más, hasznos funkcióval is rendelkeznek” – sorolja a szakember.
A Silver Knight az Essential Kórházban az Egyesült Államokban
Több mint tucatnyi megoldásuk van a csak sportpadlótól és a tréning céljára kifejlesztett padlóktól kezdve az óvodai tornaszobákra gyártott padlókon át egészen a kerekesszékes sportok burkolatáig. Nem is gondolnánk, milyen sok apró tényező játszik szerepet egy-egy kiválasztásnál.
„Vegyük a show padlóinkat: tánc és rendezvénypadlók különleges eseményekre. Számtalan elvárásnak kell megfelelniük. Például a Grabo Duett egy ideális turnépadló, ezért egy flexibilis, két színoldalú táncpadlónak kell lennie, amit ideiglenes vagy rövidebb idejű fix alkalmazásokra használnak. Alacsony súlyú, rugalmas megoldás, ami gyorsan le- és feltekercselhető, emellett könnyű megcserélni az aktuálisan használt oldalát. Vegyünk egy életszerű példát: turnék alkalmával a gyakorláshoz az egyik, fellépéshez a másik oldalára van szükség. Féltucatnyi igény és elvárás, amit egy termékben kell ötvözni” – magyaráz a szakember arról, mit jelent igazán lekövetni a speciális piaci igényeket.
A Plié nevet kapott padlót például csoportos színpadi koreográfiák extrém terheléséhez tervezték. Megnövelt vastagsága fokozottan védi a táncosokat leérkezéskor, speciális felületkialakítása pedig biztosítja a precíz mozgást az elcsúszás veszélye nélkül. A tömör felépítés nem nyeli el a hangot, ezzel megfelelő ritmuskontrollt biztosít a táncosok számára. A cég balettpadlói az Operaházban is bizonyítottak, és azóta számos neves intézményben segítik a munkát.
A cég által fejlesztett innovatív burkolattípussal szintén a nemzetközi élvonalba kerültek: a Silver Knight-nak nevezett, szabadalmaztatott technológiával készülő vinyl fal- és padlóburkolatok speciális felületüknek köszönhetően
önfertőtlenítő tulajdonságúak, vagyis vegyszerek használata nélkül pusztítják el a kórokozókat.
Teljesítőképességüket az ISO 21702 teszt igazolja, amely szerint még a humán koronavírussal szemben is hatékonynak bizonyulnak. Különösen időszerűek napjainkban, hiszen a fertőtlenítés életünk egyik kiemelt fontosságú jellemzője lett.
„Még bőven a Covid előtt történt, hogy munkánk során olyan megdöbbentő számadatokkal találkoztunk, amelyek beindították a termékfejlesztési és technológiai fantáziánkat. Már több mint tíz évvel ezelőtt is súlyos dollármilliárdokat költöttek az úgynevezett kórházi fertőzések gyógyítására. Rengeteg problémát okoz az intézményekben terjedő baktériumok és vírusok tömege, az ezzel összefüggésbe hozható megbetegedésekről, halálozásokról nem is beszélve. Továbbfejlesztettük a korábban szabadalom alá vett kopásálló technológiánkat, és már az első tesztek során jó eredményeink születtek.
A győri Petz Aladár Egyetemi Oktatókórházban élesben is bizonyított a fejlesztés,
így már csak egy probléma megoldása maradt: a technológiát több termékkörre alkalmazni. Ehhez szükségünk volt a legmagasabb tudományos segítségre, ezért a Veszprémi Pannon Egyetemmel együttműködve négy év alatt sikerült kiterjesztenünk a Silver Knight-ot több termékcsaládra is” – mesél legjelentősebb termékükről Herczig Péter.
Egy évszázadok óta ismert és hatásos természetes antibiotikumot használnak, ami elpusztítja a baktériumokat és a vírusokat fertőtlenítőszer alkalmazása nélkül is. Ezt a hatást az ezüstionok folyamatos diffúziója okozza. Emellett a Silver Knight kiváló kopásállósággal, alacsony maradó benyomódással, extrém folt- és vegyszerállósággal, valamint könnyű takaríthatósággal is rendelkezik.
Idősotthonok, kórházak, nevelési intézmények mindennapjait lehetne forradalmasítani egy ilyen megoldással,
nemhiába nyerte el a Silver Knight már 2010-ben a Chicagóban rendezett Neocon szakkiállítás nagydíját, termékinnováció témakörben.
A világszabadalommal rendelkező termékcsaládnak van falfelülete is, olyan mikrokörnyezet, amin nem tudnak megtelepedni az újonnan rákerülő kórokozók, vagyis hatása tartós és folyamatos. Független, nemzetközi laboratóriumok bevizsgálásai igazolták, miszerint a burkolatokon az olyan veszélyes, antibiotikum-rezisztens baktériumok is eltűnnek, mint az MRSA vagy az E-coli. Több mint 99 százalékuk eliminálódik.
Nagyon előremutató, hogy a cég célja a környezetterhelés csökkentése is: „Minden termékünk száz százalékban újra feldolgozható, sőt, mi magunk is képesek vagyunk erre, értékes alapanyagokká tudjuk visszaalakítani a használt padlóburkolatokat és a gyártási maradékokat is. Az ellenőrzött forrásból származó másodlagos nyersanyagot felhasználjuk PVC padlóburkolatok gyártásához. Büszkék vagyunk arra, hogy mindennapi gyakorlatunkká vált az újrafeldolgozás és újrafelhasználás” – meséli a szakember.
A cég padlója a szegedi kórházban
A cég termékei megfelelnek az EU által szigorúan szabályozott REACH feltételrendszernek is, nem tartalmaznak sem nehézfémet, sem illékony szerves vegyületeket, sem oldószereket. Péter szerint a legnagyobb erősségük, hogy időben felismerik, merre tart a világ, és nemcsak kommunikálják, hanem értik és meg is valósítják a fenntarthatóságot. A folyamatos fejlesztések és piacvezető innovációk mögött egy összetartó csapat áll, akiket a folyamatos pezsgés, a fejlődési lehetőségek és a közös szakmai kalandok motiválnak.
A csapat összetartásának szép példája, hogy Péter a nemrég ünnepelt hatvanadik születésnapjára egy különleges emlékkönyvet kapott ajándékba: lapok helyett a Graboplast termékeire kerültek a fényképek, emlékek, üzenetek. Azt hiszem, ez mindent elmond arról, mennyit számít egy olyan közösségben dolgozni, ahol a cél közös, és a megtett út az egymást motiváló és támogató szakmai közegben kanyarog.
Fotó: Graboplast
Ajánljuk még: