Ezt a filmet nézd meg, hogy útnak indulj a szeretet nevében!
Olvasási idő: 3 perc

Ezt a filmet nézd meg, hogy útnak indulj a szeretet nevében!

Az utóbbi két évtizedben jelentősen megnőtt az idősfilmek aránya a kínálatban. Nem az idősekről szólnak vagy sok idős ember szerepel bennük: az idősek világát belülről mutatják meg, belehelyezve a nézőt az ő életükbe. Ilyen film volt a magyar Pilátus vagy az Unoka című filmek, vagy a nemzetközi filmvilágban az Oscar-díjat is nyert The Father (Az Apa), Anthony Hopkins remek alakításával. Ebbe a sorba illeszthető a Harold Fry valószínűtlen utazása is.

Hattie MacDonald, a hatvanas éveiben járó angol filmrendező egy különös történetet vitt filmre, amely voltaképpen egy sajátos „mikrodráma”. Főhősei, a kisvárosi lét unalmát élő Harold (Jim Broadbent) és felesége, Maureen (Penelope Wilton) mindennap ugyanazt a tevékenységeket végzik középpolgári, kertvárosban fekvő otthonukban: a kertet rendezik, vásárolnak, tévét néznek és szinte folyamatosan otthon vannak – unalmas egyhangúságban telnek napjaik.

Aztán egyszercsak valami megváltozik: Harold egy levelet kap, amelyet egy régi ismerőse, Queenie írt, egy szociális otthon hospice-részlegéről. A férfi nem volt szerelmi kapcsolatban ezzel az asszonnyal, de jóbarátok voltak, s életük egy nehéz időszakában segítettek egymásnak feldolgozni a lelki nehézségeket.

Harold ekkor váratlanul úgy dönt: az életben már sokszor hagyott cserben másokat, most nem teszi meg: gyalog elmegy barátnőjéhez, ezzel mintegy – mindenféle vallásos horizont nélkül – megváltván őt a szenvedéstől. Ugyanis

mániákusan azt kezdi hinni, hogy ha hetvenéves kora felett legyalogol nyolcszáz kilométert a szociális otthonig, barátnője majd életben marad.

A film Harold útját, csodálatos és különös vándorlását mutatja be, amely annak is a története, hogyan válik a világ szemében kultikus figurává: egy ártatlan selfie után a közösségi médiában, majd a televíziós műsorokban is felkapják, s ahogyan Forrest Gump esetében, mögötte is valóságos tömegmozgalom jön létre. Egy sajátos vonuló kolónia, akiket végül magára hagy, mert elege van a zajos „hippikből”, akik éppen csak ővele nem foglalkoznak már.

Végül Harold odaér az otthonba, és még életben találja Queenie-t, de a néző számára ezen a ponton már nem igazán Harold és barátnője lesz a lényeges. Sokkal inkább az, hogy a mi életünkre nézve mit üzen ez a film: életünk vége felé nemcsak kellemesnek ígérkező kalandokban, bakancslistákban érdemes gondolkodnunk, s ennek jegyében utazásokat tervezni, kimaradt élményeket hajszolni, hanem azzal is el kell számolnunk, hogy vannak-e elvarratlan szálaink.

Kik azok, akik örülnének, ha látnának minket, kiknek tartozunk bocsánatkéréssel? Ha már a halottakkal való viszonyunkat nem tudjuk megjavítani,

forduljunk az élők felé, s próbáljuk meg velük kialakítani a szeretetteljes élet világát.

Természetesen nem tekinthető követendő példának Harold Fry vándorútja a fizikai megterhelés tekintetében. Hetvenéves kor felett nem tanácsos nekivágni gyalogosan egy ilyen útnak, még akkor is, ha Magyarországon kisebbek a távolságok. (Egyébként a filmben is Harold életét voltaképpen a szerencse menti meg egy szlovák doktornő személyében, akinek a háza előtt teljesen elcsigázva megáll.)

Arra viszont mindenképpen lehet és talán kell is gondolnunk, hogy vessünk számot idősebb korunkban, ha lehet, rendezzük el megnyugtatóan a kapcsolatainkat, ne hagyjunk sebet, sem másokban, sem magunkban: járjuk meg a saját belső vándorutunkat!

Nyitókép: Vertigo

Kapcsolódó tartalom
A világ legnagyobb templomában fa nő, az emberek szívében szeretet – hátizsákkal Kambodzsában
Szabó Cecília | 2025. április 22

A világ legnagyobb templomában fa nő, az emberek szívében szeretet – hátizsákkal Kambodzsában

Biztos megfordult már mindenki fejében, milyen lenne az élet, ha máshova születünk, ha valahol messze élük, ahol minden más. Például egy olyan helyen, ahol az értékeket nem számokban mérik, és a boldogság nem a vagyont, a szép házat és drága autót jelenti. Mondjuk Kambodzsában.