Lakjunk jól az erdőben! Őszi gasztrotippek a túrázás szerelmeseinek

Egészség

Lakjunk jól az erdőben! Őszi gasztrotippek a túrázás szerelmeseinek

Szenvedélyünk az erdő. Nincs annál nyugtatóbb és feltöltőbb családi program, mint amikor nyakunkba vesszük a zöld rengeteget, és együtt fedezzük fel rejtett kincseit. Mert bizony az erdő számos elfeledett örömöt rejt magában a pihentető hangoktól a nyugalom atmoszféráján át a kivételes gasztronómiai kalandokig. Ma egy különleges képzeletbeli kóstolósort hoztunk magunkkal: olyan növények a főszereplői, amik mindegyike fel-fellelhető hazai erdeinkben tett túráink során.

Ismerje meg velünk a túrázók finom csemegéit, kóstolja meg az erdő elfeledett finomságait!

Bíbor nebáncsvirág

Akár kétméteresre is megnövő egyéves növény, szára pirosas csíkokkal díszített. Virágai 2-4 centiméteresek és a rózsaszín különböző árnyalataiban pompáznak. Magjait szeptembertől október végéig lehet gyűjteni. Fekete magja kicsit nagyobb a szezámmagnál, ízre leginkább a dióhoz hasonlítható. Utunk során feltöltődhetünk energiával, ha ezeket az apró magokat elfogyasztjuk, de érdemes haza is vinnünk belőlük, hiszen megpirítva ízletes csemege készíthető belőle: müzlikbe, energiaszeletekbe, süteményekhez kitűnő alapanyag.

Galagonya:

Október végéig, november elejéig gyűjthetjük érett piros bogyóit. Erdőszélek gyakori növénye az akár tíz méteresre is megnövő tüskés bokor. Termése C-vitaminban gazdag, fokozza az energiaszintet és növeli a vér oxigénszintjét. Érdekessége, hogy bogyói első kóstolásra semleges ízűek, azonban minél többet eszünk belőlük, annál kellemesebb, édeskésebb ízűnek érezhetjük. Odahazára is gyűjthetünk, hiszen lekvárt, szörpöt vagy akár likőrt is főzhetünk belőle – a bogyók egy egész orvosságos polcot rejtenek magukban: a galagonya kitűnő vérnyomás-szabályozó, segíthet szédülés vagy alvászavar esetén, és szív- illetve idegrendszeri problémák kezelésében is segítségünkre lehet.

Halovány aszat:

Még van esélyünk elcsípni egy-egy később érő halovány aszatot, melynek levelei ebben az időszakban a leginkább lédúsak. Mielőtt megesszük, szedjük ki a levelekből a középső erezetet, így egy kellemesen sós, frissítő erdei salátához juthatunk. A növény kiváló görcsoldó, serkenti az anyagcserét, és reuma illetve köszvény kezelésére is alkalmazható. Ha pedig ránk tör a hirtelen fogfájás, a legjobb helyen vagyunk: a halovány aszat ugyanis segít megszüntetni a kellemetlenségeket.

Kökény:

Az első fagyok után álljunk meg egy kökénybokornál, ugyanis a bogyók fanyarsága ekkor megenyhül, és egy ízében és hatásában is élvezhető finomsághoz juthatunk. A kökény vitaminokban, flavonoidokban gazdag, jó hatással van a szív- és érrendszer működésére. Segíti a vesét, serkenti az anyagcserét, alkalmazható megfázás és szénanátha esetén, de a reuma enyhítésére is ajánlják. Érdemes egy kosárral haza is vinnünk, hiszen a kökénylekvár, a belőle készült szörp, tea vagy likőr kitűnő energiabomba lesz a leghidegebb téli napokon is.

Közönséges galaj:

Hajtása, szára lédús, salátára emlékeztető csemege, amely enyhe vízhajtó hatással is rendelkezik. Serkenti a nyirokműködést, enyhíti az éhségérzetet, de friss sérülésre helyezve segít a gyorsabb sebgyógyulásban is. Kísérletezhetünk vele levesek vagy szószok főzésénél, de a csőben sült ételeknek is egészen különleges aromát kölcsönözhet.

Madárberkenye

Ernyősen szervezett korallpiros bogyóval vár minket a madárberkenye, amely akár 20 méteres fává is nőhet. Bogyói szomjoltó hatásúak, lassítják a verejtékkiválasztást, energiát adnak testünknek. Vigyázzunk: csak keveset ehetünk belőle, mert 10 bogyónyi mennyiség már hasmenést és hányást is okozhat (a benne található paraszorbinsavnak köszönhetően, amely csak főzéssel ártalmatlanítható). Bogyója erősíti a májat, köhögéscsillapító, immunerősítő, és segít az emésztési zavarok leküzdésében. Igazi csemege sültek mellé vagy gyümölcsös ételekhez adva.

Egy dologra nagyon ügyeljünk! Soha ne együnk meg semmi olyat az erdőben, aminek pontos hatásaival nem vagyunk tisztában, vagy nem azonosítottuk be teljes meggyőződéssel. A természet csodálatos, számos kincset rejt magában, de sok mérgező, kellemetlen hatást kiváltó növénnyel is találkozhatunk – ezeket pedig jobb elkerülni!

Ajánljuk még:

Időst gyűlölni a kora miatt és rettegni a saját éveinktől: geronto- és geraszkofóbia a mindennapjainkban

Mindannyian félünk attól, hogy az időskorunkra fizikai képességeink kórosan csökkennek, mások segítségére, esetleg ellátására szorulunk, esetleg teljesen egyedül maradunk. Ezek természetes aggodalmak, az élet velejárói, és „jó” is, hogy eszünkbe jutnak: preventív viselkedésre (egészséges étkezés, mozgás stb) késztetnek bennünket. Vannak azonban emberek, akik súlyos mértékben félnek a korosabb társaiktól, esetleg gyűlölik az időseket, vagy éppen az idősödés személyes tapasztalatától rettegnek betegesen – ők a gerontofóbok, illetve a geraszkofóbok.

 

Már követem az oldalt

X