TudatosVegasz

Nem széf, csak egy strandtörülköző – mit tehetünk, hogy védjük a strandon a holminkat?

Azok közé tartozom, akik a strandtörülköző biztonságában hisznek a vízpartokon. Igaz, az okostelefonomon kívül nemigen viszek magammal semmi értékeset. Jobb lenne értékmegőrzőbe zárni, amíg a vízben vagyunk, de sosem teszem. Pedig bármikor, bárki lopás áldozatává válhat.

Naptej, törülköző, egy nagy flakon víz, könyv, keresztrejtvény, váltás fehérnemű – alapvetően ezeket pakolom be a táskámba, amikor a strandra készülök. Emellett olyan apróságok kapnak még helyet, mint az ajakápoló, a szemcsepp, hajgumi, egy-két szendvics vagy energiaszelet és napszemüveg. Viszek magammal készpénzt egy kisebb pénztárcában, a bankkártyámat inkább otthon hagyom. Természetesen nálam van a telefonom is – ezt mindennél jobban féltem, amikor bemegyünk a vízbe megmártózni a nyári hőségben.

Ilyenkor jó magyar módjára összepakoljuk egy kupacba az összes holminkat és letakarjuk egy törülközővel. Ahogy mindenkinek, nekünk is ez a lélektani széf a strandon.

A vízből aztán oda-odapillantunk, hogy nem járkál-e a közelében senki, minden úgy van-e, mint ahogy hagytuk. Bízunk benne, hogy működik, mert mi mást tehetünk? Bízunk a körülöttünk napozó többi strandozóban, hogy nem tolvajkodnak, sőt amolyan bajtársiasságból ők is figyelnek. Reméljük, mindannyian figyelünk a sajátunk mellett a másik holmijára is.

Homokba ásott és pelenkába rejtett értékek

Bár egyre több strandon vannak értékmegőrzők, az értékeink szerintem akkor vannak a legnagyobb biztonságban, ha otthon hagyjuk őket. A laptopoknak, tableteknek és egyéb okoskütyüknek jobb a hűvös szoba biztonságában.

Az okostelefonokat, pénzt, iratokat (és a kocsikulcsot), ami mégis nálunk van, jobb lenne, ha legalább addig bezárnánk egy értékmegőrzőbe, amíg csobbanunk. Másik opció, hogy valaki mindig maradjon a parton a cuccokkal – ez nagyobb társaság esetében kivitelezhető, de ha kettesben vagyunk a barátnőnkkel vagy a párunkkal a vízparton, ugyancsak lehetetlennek tűnik megvalósítani. Ha tudjuk, hogy nem lesz senki a holmikkal, és a strandon nincs széf, elgondolkodhatunk egy kicsi utazólakat bevetésén (amivel a bőröndöket zárjuk a reptéren). Egyébként ha igényét érezzük, beruházhatunk egy „tolvajgátló” hátizsákra is, ami gyakorlatilag beépített kellékként tartalmazza a lakatot.

Esetleg beszerezhetünk vízálló és nyakba akasztható kisebb-nagyobb tokokat és tartókat, amikbe belefér a készpénz, a kulcs, a mobiltelefon is – ez utóbbihoz már árulnak a túrafelszerelések között olyan vízálló tasakokat és táskákat, amik valóban megvédhetik az okostelefonokat a nedvességgel szemben. Így magunkkal vihetjük a legfontosabbakat a vízbe.

Kreatív megoldásként hallottam, hogy valaki beásta a homokba az értékeit, arra terítette a törülközőjét, amire rápakolta a többi holmiját, így csökkentve az esélyt arra, hogy a tolvajok áldozatává váljék. Mások gyerekpelenkába csomagolták a pénztárcát és a kocsikulcsot, hiszen ki az, aki egy használtnak hitt pelenkát lopna el bárhonnan egy magára hagyott táska helyett? Még akkor is, ha a strandon „tevékenykedő” tolvajok a legtöbb esetben nem nézik, mit emelnek el, csak viszik, amit tudnak, papucsot, napszemüveget, bármit (ezért érdemes kerülni a feltűnő márkajelzéseket is), később szelektálnak, majd kidobják, amire nincs szükségük. Nagy valószínűséggel mégsem visznek magukkal egy használt pelenkát… Ugyanezen logika mentén javasolják azt is, ételek és italok csomagolásába rejtsük el nagyobb értékeinket, azokat talán nem emelik el.

Fontosak az alapok is: helyezkedjünk el olyan ponton, ahol lehetőleg mások is vannak, hogyha mi nem is vagyunk jelen, lássa valaki a holminkat. Érdemes lehet például a vízimentők közelébe letelepedni. És bár a törölköző csak lélektani széf, arra éppen jó, hogy elfedi a legszükségesebbeket – tényleg ne hagyjuk pőrén szem előtt a telefont és más értéket sem. Ha csak felkaphatják és vihetik is, nem vagyunk jó helyzetben. Igyekezzünk inkább megnehezíteni a tolvaj dolgát!

A rendőrség minden évben figyelmeztet a strandi tolvajokra és arra is, mire ügyeljünk annak érdekében, hogy az önfeledt strandolás egy igazán kellemes élmény maradjon, ne egy rossz emlék, amiről csak az jut eszünkbe, hogy „ja, igen, emlékszem, akkor lopták el az órámat és a telefonomat”.

A következőkre hívják fel rendszeresen a figyelmet:

• csak a legszükségesebb dolgokat vigyük magunkkal, az értékes tárgyakat hagyjuk otthon vagy a szálláson;
  • az értékeinket (telefon, kocsikulcs, okmányok) tegyük értékmegőrzőbe;
  • csak annyi készpénz legyen nálunk, amennyire feltétlenül szükségünk lehet strandolás közben;
  • ha vízbe megyünk, ne hagyjuk őrizetlenül a táskáinkat, valaki mindig maradjon ott a cuccokkal és felváltva vigyázzunk azokra;
  • vagy kérjük meg a mellettünk napozókat, hogy felügyeljék a holminkat, amit majd viszonozzunk nekik;
  • ha autóval érkeztünk, ne hagyjunk értéket a kocsiban sem, s azt mindig gondosan zárjuk be, az ablakokat mindig húzzuk fel;
  • figyeljünk arra, hogy se a gyereket, se a házi kedvencünket ne hagyjuk őrizetlenül az autóban még rövid időre se;
  • ha kempingezünk, a sátrat soha ne hagyjuk nyitva;
  • a sátorban se tároljuk a értékeinket, azokat mindig adjuk le az értékmegőrzőbe.

Ha minden óvatosságunk ellenére mégis bűncselekmény áldozatává válnánk, azonnal értesítsük az illetékeseket, és hívjuk a rendőrséget a 112-es segélyhívószámon.