Kult

A legjobb 40-50 feletti főhősnők – hat jó film újrakezdésről, kései szerelemről

A legnépszerűbb hollywoodi filmek középpontjában a nagybetűs Élet kapujában álló, fiatal lányokat és nőket találunk, az ő problémáikért izgulunk és az ő szerelmükért szorítunk. Persze nem csak a húszéveseké a világ, úgyhogy felüdülés időnként egy-egy olyan alkotást megnézni, amelyben a negyven feletti nő nem egy tapasztalt édesanya, vagy nem egy önmagára rég rátalált, kiegyensúlyozott karrierista karakter, hanem kalandokat kereső, izgalmas nő.

Sokunk fejében már gyermekkorban megszületik az elképzelés a jövőnket illetően, gyakran álmodunk karrierről, házasságról, gyerekekről, és arról, hogy ezek így, ebben a sorrendben jönnek majd, aztán pedig élvezhetjük, hogy „elvégeztük” a feladatokat. De persze az élet nem ilyen, nem mindig jön össze minden, amit elterveztünk, és noha ezt tudjuk jól, a média, különösképp a filmek és sorozatok sokszor nem ezt sugallják. A „boldogan éltek, míg meg nem haltak” után legördül a függöny, nem látjuk, hogy a fiatal szerelmespár együtt marad-e, vagy három évvel később kibékíthetetlen ellentétekre hivatkozva elválnak. Az sem kerül bemutatásra a vásznon, hogy az áhított, kínkeservesen megszerzett álommelóról kiderül, hogy pocsék, és főhősnőnk felmond fél évvel később.

Ezen mélázva gyűjtöttem össze hat olyan mozit, amelyben a központi karakterünk már nem a húszas-harmincas éveit tapossa.

Sokkal izgalmasabb olyan történetet nézni, ahol az ember újrafogalmazza magát,

küzd az elemekkel, tapasztaltabban vág bele az életbe, és már tudja, hogy mit akar. Vagy legalábbis úgy csinál.

Bridget Jones babát vár

Ugyan a Bridget Jones-trilógia harmadik része kevésbé lett sikeres, mint az első kettő, de ez is fontos társadalmi kérdést feszeget humorba csomagolva, méghozzá a „kései” gyerekvállalást. Hiszen manapság még mindig tartja magát az elgondolás, hogy egy nő 35 év alatt, férjjel az oldalán vállaljon gyereket.

Ráadásul itt még az apa kiléte is kérdéses Bridget számára, aki ekkorra már dobta Darcyt, és karrierjére koncentrál – ha nem ütne be a „krach”. A filmben nemcsak Renée Zellweger, Colin Firth és Jim Broadbent tértek vissza, hanem csatlakozott a gárdához a szívtipró Patrick Dempsey és a zseniális Emma Thompson is, aki ráadásul a forgatókönyvírásban is részt vett.

A mozi a Netflixen elérhető.

Minden végzet nehéz

Jack Nicholson mintha saját magát játszotta volna ebben a filmben,  hiszen karaktere, Harry már jócskán hatvan fölött jár, de sosem kezd harmincévesnél idősebb nőkkel. Legújabb barátnője a csinos Marin (Amanda Peet), akivel épp egy romantikázós hétvégét tartanának egy óceánparti házban, de a playboyt infarktussal viszik kórházba. Orvosa (Keanu Reeves) nem engedi visszautazni a városba, hanem azt javasolja, hogy maradjanak a nyaralóban pihenni. Itt egy kínos jelenetben megismerkedik Ericával (Diane Keaton), Marin édesanyjával, aki persze közelebb áll hozzá korban, mint aktuális barátnője.

Ők ketten nem is lehetnének különbözőbbek, Harry az élet császára, míg Erica egy komoly, nyugodt, higgadt írónő. Persze, vonzódni kezdenek egymáshoz, ami bonyodalmakat szül, pláne, hogy ott a képben a sármos orvos is. Keatont játéka miatt Oscar-díjra jelölték, amit ugyan nem vihetett haza, de a Golden Globe-díjat igen. Csodálatosan őszinte játéka bármilyen korú nőknek erőt adhat.

A filmet az Amazon kínálatában nézhetjük meg.

Minden jót, Leo Grande

Igazán friss alkotás a Minden jót, Leo Grande, hiszen tavaly jelent meg a mozikban. A vígjátékban Emma Thompson alakítja az ötvenöt éves, nyugdíjas etikatanárt, Nancyt, aki két éve özvegyült meg. Ugyan férjével szerették egymást, de szexuális életük inkább volt egy heti kipipálandó feladat, mintsem izgalmas kaland.

Nancy pedig hosszas őrlődés után úgy dönt, hogy van mit bepótolnia, ezért megkeres egy szexmunkást (Daryl McCormack) és egy hotelszobába hívja „találkozóra”. Persze semmi sem úgy alakul, ahogy ő azt elképzelte, rettentően stresszeli a beszélgetés és szeretkezés lehetősége is a jóképű Leoval, akivel aztán másodjára is szeretne találkozni. Oldódnak az erkölcsök és a gátlások is, és mindkettejük álarca lehull egy kicsit. A film nem csinál hülyét vagy öreglányt egy már nem huszonéves, de szexre vágyó nőből, és pont ettől lesz olyan bájos és pozitív a kicsengése.

Aki kíváncsi, az HBO MAX-on nézheti meg.

Alice már nem lakik itt

Martin Scorsese nevének hallatán nem a romantikus mozik ugranak be, hanem a Taxisofőr, a Viharsziget, A tégla, a Nagymenők, A Wall Street Farkasa vagy épp Az ír. Mégis, ezt az 1974-es BAFTA-díjas filmet bizony ő jegyzi, a főszerepben pedig Ellen Burstynt láthatjuk. A Burstyn alakította Alice Hyatt elveszti a férjét autóbalesetben, így azután, hogy minden ingóságát pénzzé teszi, fiával együtt Kaliforniába költözik, hogy énekesnői álmait megvalósítsa.

Anya és fia egy albérletben tengetik mindennapjaikat, Alice eközben egy kicsit sem jó környék kocsmájában énekel. Egy kapcsolata zátonyra fut, mivel a férfi (Harvey Keitel) nős, de megjelennek az életében új barátok és egy tisztességes udvarló (Kris Kristofferson) is.  

Ízek, imák, szerelmek

Elizabeth Gilbert önéletrajzi ihletésű regényéből született meg 2010-ben az Ízek, imák, szerelmek, amelyet elnézve már nem is olyan félelmetes gondolat, hogy egy nő egyedül vegye a nyakába a világot. A Julia Roberts alakította Liz hiába van férjnél és járnak-kelnek szerte a világban, rájön, hogy nem boldog. A következő kapcsolata sem lesz valami sikeres, így elhatározza: egy évet arra fog szánni, hogy megismerje önmagát.

Olaszország, India, Bali szerepel a listáján, és minden országból tanulságokkal indul tovább. Nemcsak fizikailag, de spirituálisan is nagy utat jár be, mire újra hazatér – de már nem egyedül. A szereposztásban Roberts mellett feltűnik James Franco, Javier Bardem, Viola Davis, Billy Crudup és Richard Jenkins is.

Az Apple TV-n nézhető.

Napsütötte Toszkána

Az ultimate újrakezdős film! Mennyien irigyeltük annak idején Diane Lane karakterét, aki egy csúnya válást követően Toszkánába utazott, és végül ott ragadt! Ötévente egyszer megnézem, és mindig le tud nyűgözni a Frances Mayes regényéből forgatott film. Adott tehát Frances, az írónő (úgy tűnik, az eredeti szerző nem sokat gondolkozott a névadáson), akit padlóra küldött a válása, emiatt írni is képtelen, mígnem legjobb barátnője (Sandra Oh) ajándékba ad neki egy toszkánai utat.

Összepakol, elutazik, és barangolásai közepette egészen belezúg egy régi villába. Mivel nagyjából semmi sincs, ami Amerikához köti, úgy dönt, megvásárolja az ingatlant és felújítja. A munka persze lassan és nehezen halad, közben pedig Frances nemcsak a kisvárost és az olasz életérzést ismeri meg, hanem saját magát is.

Az Apple TV kínálatában érhető el.

Nyitókép: Minden végzet nehéz/Somethings Gotta Give (Columbia Pictures, 2003)

Ajánljuk még:

Hat könyv önismerethez: élvezetes és komolyan vehető kötetek

Ahogy az elmúlt néhány évtizedben menő lett önismerettel, önfejlesztéssel foglalkozni, úgy szaporodtak meg és robbantak be a magyar könyvpiacra (is) a pszichológiai témájú, más-más megközelítést használó művek. Nehéz dolga van annak, aki olvasmányok útján szeretne valós ismereteket szerezni, hiszen a termékkínálat az áltudományos, mindent mindennel összekeverő írásoktól egészen a szakkönyvekig terjed. Mutatunk néhány kiadványt, amivel biztosan nem nyúlunk majd mellé.

 

Már követem az oldalt

X