Felvidéki kiruccanás: Ógyalla, Nyitra és a Zobor-hegy alig várja, hogy felfedezd

Hét domb, túristavonat, romantikus utcák, tornyok, a város fölé magasodó vár – mindezt megtaláljuk Nyitrán. A város nincs messze, példaértékűen karbantartott épületeivel, sétálóövezetével, a várból nyíló pompás panorámával és finom ízekkel várja felfedezőit. Ráadásul ha itt járunk, a túrázó kedvünket is csillapítja a közeli Zobor-hegy.

Ógyalla látnivalói

Nyitra, a Zobor-hegy alatt elterülő város az országhatártól alig másfél óra alatt érhető el autóval. Már út közben számtalan látnivalóban gyönyörködhetünk – bár Komárom is megér egy egész napot, mi ezúttal Ógyallát (Hrbanovo) választottuk utunk első állomásának. Nem véletlenül, hiszen itt van nagyapám családjának, a Konkoly Thegéknek családi sírboltja, és a Konkoly Thege Miklós nevéhez fűződő obszervatórium. A neves csillagász munkásságával és kupolás csillagvizsgálójával tette világhírűvé Ógyallát. Ma Szlovák Központi Csillagvizsgálóként működő, a felújított Planetárium és Éjszakai Csillagvizsgáló izgalmas csillagközi utazásra invitál minden érdeklődőt. A közeli meteorológiai állomás közel 150 éve gyűjti az időjárás megfigyelésével kapcsolatos adatokat.

nyitra latnivalok

A sörkedvelőknek bizonyára nem újdonság, hogy innen, Ógyalláról ered a híres Arany fácán, vagyis a Zlaty Bazant sör. Szerettünk volna részt venni egy sörutazáson, belekóstolni a sörfőzés rejtelmeibe, de ottjártunkkor éppen nem indult túra – ezt a hibát elkerülendő érdemes előre egyeztetni, mikor érkezik az ember!

Nyitrai városnézés

Továbbutazva a Kisalföld zöldellő síkságát hegyek karéja övezi, így már messziről tekint ránk a hét domb, tekintélyes várral a templomtornyokkal tűzdelt városkép felett. Az autónak bőven találunk parkolóhelyet, gyalogszerrel induljunk felfedezni a várost. A legrégibb rész szomszédságában, a nyitrai várdomb és Felsőváros tövében álló Megyeháza mutatkozott be elsőként. A többször átépített jelentőségteljes épület mai alakját az 1905-1908 között nyerte el, a szecesszió jegyében pompázik mai napig. Benne a háromfelé ágazó lépcsőház és a szökőkút igazi különlegességnek számít.

nyitra latnivalok

Innen egy boltív alatt lépve baktathatunk felfelé a nyitrai várba. A mészkőhegyre épült, a Nyitra folyó kanyarulatai közé ékelődött vár négy különálló egységből áll: a székesegyház, a püspöki palota, a gazdasági épületek és az egyetlen kapuval rendelkező, külső erődítmény sorakozik itt. A történelmi jelentőségű épület első írásos emléke 871-ből származik, kalandos sorsát a vár bejárása során ismerhetjük meg. Végigsétálhatunk a gótikus várfalak maradványain, szerencsés esetben a várárokban kialakított amfiteátrumban is megnézhetünk egy előadást. A Vazul torony, a kovácsoltvas díszítéssel borított várkút is szép fotótémát kínálnak, és bármerre is tekintünk ki, a város gyönyörű panorámáját élvezhetjük. Áprilistól októberig lehetőség van lemerészkedni a kazamatákba, természetesen vezetéssel tekinthető meg a vár föld alatti birodalma.

Képek a várból:

A Szent Emmerám székesegyházat sem szabad kihagyni. A román kori stílusjegyeket is mutató templom valójában három részből áll, három különböző stílusú templom egybeépítésével jött létre. Szomszédságában a püspöki palota, valamint az Egyházmegyei Múzeum, amelyek szintén szolgálnak érdekességekkel a kíváncsi látogatóknak.

Nyári időszakban városnéző kisvonat is áll a turisták rendelkezésére, ami különösen azoknak jó, akik nehezebben birkóznak meg a köves, egyenetlen talajjal, a lépcsőmászással. Azokból akad itt bőséggel!

A belvárosban sétálva kedves, a huszadik század elejét idéző épületekben gyönyörködhetünk. Leülhetünk egy kávéra, vagy sütire, végigböngészhetjük a gazdag templomkínálatot. A Szent László piarista templom, a Sarlós Nagyboldogasszony templom vagy a Zsinagóga épületei, a közeli Kálvária-domb mindenki számára tartogatnak meglepetéseket, de legalább egy kellemes fotótémát.

A nyitrai zsinagóga

Kirándulás Nyitra környékén

Aki a természeti szépségeket kedveli, annak a közeli hegyek remek kirándulásokat ígérnek. Jó túrát tehetünk például Tribecs hegységben, a Zobor-hegyen. A zobori tüdőkórháztól az erdőnek indulva azonnal elmerülhetünk az érintetlen természetben. Zobor-hegy egyik legértékesebb természetvédelmi területe a melegkedvelő erdősztyeppe, amely a természetvédelmi rezervátum része. Figyelemreméltó a védett növény- és állatvilág, vigyázzunk rá!

1896-ban a történelmi Magyarország a honfoglalás ezeréves évfordulójára a Nyitra városa feletti magaslaton jelölték ki a millenniumi emlékmű helyét. Berczik Gyula tervei szerint készült 30 méteres emlékoszlopot emeltek Huba vezér emlékére, rajta fehér gránitból négy turulmadárral. 1921-ben cseh légionáriusok ledöntötték, a darabokat széthordták, így napjainkban már csak a hengerszerű talapzat nyomát ismerhetjük fel talpunk alatt. Utunk elvezet az egykori Szent Hippolit kolostor romjai mellett itt, aztán felkereshetjük a Szent Zoerard-András (magyarosan Szórád) bencés remete barlangját és a közeli forrást.

nyitra latnivalok

Kulturális és szakrális nevezetességek mellett, festői környezetben tölthetünk el néhány órát egy Zobor-hegy környéki túra során. A Nyitra feletti sziklateraszról körbetekinthetünk, és gyönyörködhetünk a tájban, ameddig a szem ellát. Itt kitágul a tér, és mint egy térképen, végigszemlélhetjük a környéket a Börzsönytől a Selmeci-hegységen át a Kisalföld végtelennek tűnő síkságáig, meg a nyugat felé párába vesző Kis-Kárpátok cakkos gerincéig.

Ha Zobordarázs felé indulunk, a messziről is jól kivehető Szent Mihály templomig zarándokolhatunk. A körülötte egykor állt falu már elköltözött, de a parányi templom változatlan formában, mementóként áll őrt Nyitra felett. Itt akár egy nagy sóhajjal el is búcsúzhatunk rövid kirándulásunktól, azzal a gondolattal, hogy megint maradt megnéznivaló, amiért mihamarabb vissza kell térni.

Mitől szép a nő negyven felett? – Egy pszichológus és egy senior modellügynökség vezetőjének véleménye

Manapság gyakran mondjuk, hogy az negyven vagy éppen az ötven az új harminc. Ez a korosztály frissebb, aktívabb, fiatalosabb, mint az előző generációk. Fontos számukra, hogy ne pusztán létezzenek a világban, hanem nyomot hagyjanak, emellett csinosak, okosak és szépek – néha mégis láthatatlanok. Mit tehetnek azok, akik már régebb óta fiatalok, azért, hogy ne maradjanak észrevétlenek a világban? E kérdést szerettük volna minél alaposabban körbejárni, ezért Meskó Norbert pszichológussal és a kizárólag negyven feletti modellekkel dolgozó SilverChic Modellügynökség vezetőjével, Ilkaházi Júliával beszélgettünk a negyvenes nők szépségél.